یک رزومه حرفه ای باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟

یک رزومه حرفه ای باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟

یک رزومه حرفه ای باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟ اهمیت آن در پیدا کردن کار و استخدام

اگر به دنبال شغل هستید و می ‌خواهید در شرکتی معتبر استخدام شوید، اولین اقدامی که برای تقاضای آن شغل باید انجام دهید این است که باید رزومه خود را برای موقعیت شغلی بنویسید یا در حقیقت معرفی ‌نامه‌ی خود را برای شرکت مورد نظر ارسال کنید تا اطلاعات دقیقی از شخصیت، تحصیلات و سوابق شغلی خود به کارفرما ارائه دهید پس از استخدام براساس تشخیص کارفرما ممکن است نیاز به معاینات بدو استخدام داشته باشید.

درست است که برای ساخت رزومه از چارچوب و قالب خاصی استفاده می ‌شود، با این حال نحوه نوشتن رزومه کاری امری سلیقه ‌ای است. مطمئناً رزومه هر چه زیباتر باشد و جزئیات بیشتری از سوابق شغلی را ارائه کند، تاثیرگذارتر خواهد بود.

 

و اما رزومه چیست؟

رزومه سندی است حاوی سوابق تحصیلی، شغلی و دستاوردهای یک فرد که معمولاً جهت تقاضای یک موقعیت شغلی ارائه می ‌شود. یک رزومه خوب، اطلاعات و تجربیات فرد را به بهترین شکل ممکن به کارفرما انتقال می دهد.

بنابرین رزومه رایج‌ترین مدرکی است که از متقاضیان شغل های مختلف درخواست می ‌شود. در واقع، رزومه یک سند بازاریابی است. در این سند فرد باید مهارت‌ها، توانایی‌ها، صلاحیت‌ها و تجارب خود را به کارفرما بفروشد. بنابراین هرچه خود را بهتر معرفی کند، تصمیم‌گیری برای کارفرما راحت‌تر خواهد بود.

در حقیقت، کارفرما با دیدن رزومه‌ انتظار دارد اطلاعات مفیدی از فرد به دست آورد.

یک رزومه حرفه‌ای باید به شکلی طراحی شود که اطلاعات مرتبط با شغل و ویژگی ‌های شخصی فرد را برجسته کند و تاحدی نقاط ضعف وی را بپوشاند.

رزومه و اهمیت آن در پیدا کردن کار و استخدام
رزومه و اهمیت آن در پیدا کردن کار و استخدام

انواع مختلف رزومه

رزومه ‌ها معمولاً به چهار روش نوشته می‌ شوند:

اخبار و مقالات اخیر طب کار برزویه
تشخیص کرونا آنتی بادی مثبت و تشخیص مبتلا بودن به کرونا

۱. زمانی (Chronological)

تهیه رزومه زمانی، راحت‌ترین و رایج‌ترین روش تهیه رزومه است. در این نوع رزومه، سابقه شغلی‌ بر اساس تاریخ نوشته شده و معمولاً آخرین سوابق شغلی در ابتدای رزومه ذکر می شود. رزومه‌ای که به ترتیب زمانی نوشته شده باشد معمولاً پرجزئیات، قابل فهم و زندگینامه‌گونه هستند و برای دانشجویانی که سابقه کاری خوبی نیز دارند بسیار مفید است.

۲. عملکردی (Functional)

این نوع رزومه‌ها معمولاً برای موقعیت‌ های شغلی خاص از جمله موقعیت‌های شغلی مدیریتی ایجاد می ‌شوند و کارجو سعی می ‌کند تا تنها بر روی مهارت‌ها و سوابقی که با موقعیت شغلی فعلی در ارتباط هستند، تمرکز کند.

۳. ترکیبی (Combination)

همان‌طور که از نام آن پیداست، این نوع رزومه ترکیبی از دو نوع زمانی و عملکردی است. معمولاً این بدان معنی است که در این نوع رزومه هم سابقه کاری باید خیلی قوی و کامل باشد و هم مهارت ‌ها به صورت کامل وجود داشته باشند.

۴. هدفمند (Targeted)

یک رزومه هدفمند می‌تواند زمانی، کاربردی یا ترکیبی باشد، اما به طور خاص برای موقعیتی که برای آن درخواست می‌کنید، هدف‌گذاری شده است.

رزومه هدفمند به ویژه هنگام درخواست آنلاین بسیار کاربردی است و در زمانی که رزومه‌ها با ابزارهای آنلاین بررسی می ‌شوند، بسیار عالی عمل خواهند کرد.

هیچ راهکار مطلقی برای ساخت رزومه وجود ندارد. با این حال، یک رزومه حرفه‌ای باید شامل موارد خاصی باشد.

 

چشم گیرترین بخش ‌های رزومه کاری

بخش‌های مهمی در نوشتن رزومه کاری هستند که در نگاه اول توجه کارفرما را به خود جلب می‌کنند یا کارفرمایان هنگامی ‌که می‌خواهند رزومه را بررسی کنند صرفا به آن‌ها نگاه می‌کنند بدین شرح هستند:

  • اطلاعات شخصی

این قسمت شامل مواردی مانند نام و نام خانوادگی، سن دقیق، وضعیت تاهل و اگر آقا هستید وضعیت نظام وظیفه و سربازی می ‌شود. نکته مهم در نوشتن این قسمت این است که اطلاعات خود را صحیح و با صداقت وارد کنید.

اخبار و مقالات اخیر طب کار برزویه
مسئولیت پذیری در محیط کار و ویژگی های افراد مسئول

 

  • سوابق تحصیلی

سوابق تحصیلی بخش مهمی در نوشتن رزومه کاری حرفه ای هستند. اکثر کارفرمایان به دنبال اشخاصی هستند که علاوه بر تجربه حرفه‌ای در شغل خاص، تحصیلات مرتبط نیز داشته باشند. از این رو سوابق تحصیلی میزان تحصیلات و صلاحیت فرد برای گرفتن شغل است.

در رزومه تحصیلات خود را کامل و درست بنویسید. تحصیلات دوران دبیرستان و دانشگاه در رزومه باید ثبت شوند. توجه داشته باشید که مواردی که در رزومه ثبت می ‌کنید با شغل موردنظر ارتباط داشته باشند.

همچنین می‌توانید برای اثبات توانمندی تحصیلی خود کپی اسناد تحصیلی مانند دیپلم، لیسانس، و مدارک فنی را هم ضمیمه کنید. ذکر این موارد می‌تواند توجه کارفرما را به خود جلب کند. بدین‌صورت کارفرما با نگاه به تحصیلات فرد می ‌تواند بفهمد که نیازی به آموزش‌های اولیه برای وی نیست و صرفه‌جویی عظیمی در زمان و هزینه خواهد شد. هنگام مقایسه دیگر رزومه‌ها، نیاز نداشتن به آموزش‌های اولیه  فرد را در صدر قرار می‌دهد اما باید با روش رزومه نویسی مناسب این موضوع را به کارفرما نشان داد.

چشم گیرترین بخش ‌های رزومه کاری
چشم گیرترین بخش ‌های رزومه کاری
  • سوابق شغلی

می‌توان این بخش را مهم‌ترین بخش رزومه نام برد. در این بخش باید فرد با دقت کردن به طریقه نوشتن رزومه کاری صحیح، تمام سوابق شغلی که تاکنون داشته‌ است را به‌طور کامل و دقیق بنویسد و در آن تاریخ‌های مشخصی ذکر کند. مواردی که در این قسمت از رزومه نوشته می شود شامل شغل‌هایی است که فرد به‌صورت تمام‌وقت یا پاره‌وقت داشته‌ است. همچنین حائز اهمیت است که سِمت خود در هر شغل نیز بیان شود.

در نوشتن سوابق شغلی لازم نیست صرفا مشاغلی نوشته شوند که با شغل درخواستی ارتباط دارند، تمامی شغل ‌ها را بنویسید تا توانایی ‌های مختلفی نظیر کار تیمی، فنی، مدیریت و را به کارفرما نشان دهید؛ همین طور اگر به صورت پروژه‌ای کار کرده‌اید حتما از پروژه ها در رزومه صحبت کنید.

کارفرمایان تمایل دارند که شخصی را برای چندین سال انتخاب کنند تا دغدغه‌ای برای استخدام مجدد در سال های آینده نداشته باشند. از این رو میزان ثبات شغلی، بخش مهم دیگری در سوابق حرفه‌ای است که کارفرما توجه بسیار زیادی به آن خواهد کرد. کارفرمایان اغلب به دنبال کسانی هستند که در مشاغل قبلی خود ثبات شغلی داشته‌اند، بدین‌صورت که فرد حداقل ۳ سال در شغل قبلی حضورداشته‌ و استخدام وی کوتاه ‌مدت نبوده است.

اخبار و مقالات اخیر طب کار برزویه
چند علامت هشدار دهنده سکته مغزی

 

  • مهارت ‌های کامپیوتری

پیشرفت علم‌ و فناوری باعث شده تا اکثر کارها با کامپیوتر انجام شود. اگر رزومه پیش‌ روی یک کارفرما مملو از مهارت ‌های کامپیوتری و توانایی کار با نرم‌ افزار های مختلف باشد، در نگاه اول گیرایی و جذابیت بسیار بیشتری خواهد داشت و شانس پذیرش را افزایش می‌ دهد.

 

  • مهارت ‌های زبان خارجی

امروزه نیاز به ارتباطات بین کشور‌های مختلف بسیار زیاد است و در این راستا زبان انگلیسی به‌ عنوان زبانی بین ‌المللی نقش پررنگی ایفا می‌ کند. کسانی که زبان انگلیسی می ‌دانند، یک پله از دیگران جلوتر ایستاده‌اند چرا که اکثر نرم‌ افزارهای حرفه ‌ای به زبان انگلیسی هستند. بنابرین کارفرمایان ترجیح می‌ دهند کسانی را به کار بگیرند که به زبان انگلیسی تسلط دارند و در صورت نیاز به ارتباطات بین ‌المللی می ‌توانند شرکت را از هزینه ‌های گزاف ترجمه در امان نگاه ‌دارند.

 

جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره تماس مرکز طب کار برزویه در ارتباط باشید.

 ۰۲۱-۴۴۳۷۷۴۰۲

5/5 - (8 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *