معاینات دوره ای

آشنایی با اصول و الزامات معاینات دوره ای

 

یکی از شناخته شده‌ترین و رایج ترین انواع معاینات شغلی، معاینات دوره ای (Periodic Examination) می‌باشد. این نوع معاینات که نوعی از پیشگیری ثانویه است، با فواصل زمانی معین (اغلب یکساله) انجام می‌شوند. انجام دوره ای این معاینات به منظور تامین دو هدف اصلی و عمده می‌باشد:

  • شناسایی اولیه و زود هنگام شاغلینی مشکوک به بیماری‌های ناشی از کار در مراحل اولیه وقابل درمان.
  • انجام Fitness for Work در شاغلینی که شرایط محیط کار بر روی بیماری آنها تاثیر سوء بر جای می‌گذارد.

معاینات بدو استخدام و معاینات ادواری در واقع حکم مهر تائید بر معاینات پیش از استخدام دارد. چنانچه اولین علائم بروز بیماری ها (اعم از شغلی و غیر شغلی) نمایان شود طی انجام معاینالت ادواری (حداقل سالی یکبار) میتوان با صرف کمترین هزینه جلوی پیشرفت بیماری را گرفت و سلامتی شاغل را تضمین کرد. ازاین منظر معاینات ادواری نوعی بیمه عمر تلقی میگردد که از بروز ازکارافتادگی های پیش از رسیدن به سن بازنشستگی در نیروی کار و تولید کشور جلوگیری میکند.

 

زمان انجام معاینات دوره ای

دکتر کاظم ندافی طبق خبری گفت: معاینات دوره ای کارگران بر اساس قانون کار باید سالی یکبار و با هزینه کار فرما صورت گیرد و به همین منظور در حال حاضر 150 پزشک متخصص طب کار و 450 پزشک عمومی دوره دیده واجد صلاحیت برای معاینات دوره‌ای سلامت شغلی مشغول فعالیت می باشند.

دکتر ندافی در خصوص نحوه نظارت بر کارگاه ها برای انجام این معاینه ها گفت: 2 هزار بازرس بهداشت حرفه‌ای در کشور فعالیت‌های مربوط به معاینات سلامت شغلی را پیگیری می‌کنند و در ساختار کارگاه‌ها و کارخانه‌ها، خانه‌های بهداشت کارگری، پست امداد بهگر و مرکز بهداشت کار، پوشش ما را در تمام مراکز کارگری تامین می‌کنند.

در واقع مذاکره با کارشناس بهداشت حرفه ای و معاینات بالینی باید با فواصل منظم در طول دوره استخدام طبق یکی از استاندارد های محلی، ایالتی یا فدرال قابل اجرا انجام شود، اگر استانداردی موجود نبود و مخاطرات در حد مینیمم بود باید معاینات با فواصل 3 تا 5 سال یا با توجه به توصیه یک پزشک طب کار با تجربه انجام گردد. اگر علائم مربوط به مواجهه با آلاینده در کارگر تشدید شد، انجام معاینات پزشکی ضرورت دارد. بررسی و مذاکره درباره تاریخچه پزشکی، محیطی و حرفه ای، معاینات بالینی و تست های آزمایشگاهی و فیزیولوژیکی منتخب که هنگام قبل از استخدام انجام شده بایستی در هنگام تغییر شغل یا پایان قرارداد برای تعیین وضعیت سلامتی کارگر در هنگام پایان استخدام وی نیز تکرار گردد. هر گونه تغییرات در وضعیت سلامتی کارگر بایستی با شاخص های سلامتی جمعیت مرجع مقایسه گردد.

 

🔻 بیشتر بخوانید: اهداف اصلی آزمایشات و معاینات ادواری چیست و لزوم انجام آن

اهداف معاینات دوره ای

اثبات وجود یا عدم وجود اثرات احتمالی ناخوشایند کار بر سلامت فرد که در آینده ممکن است منجر به ازکارافتادگی شاغل و ادعای خسارت توسط وی یا سازمان بیمه گر گردد. معایناتی هستند که در دوره های زمانی خاص با فاصله های معین جهت رسیدن به اهداف زیر صورت می گیرد:

  • تشخیص زود رس بیماری ها و عوارض ناشی از کار
  • درمان به هنگام و جلو گیری از بیماری های شغلی
  • پیشنهاد برای تغییر شغل و یا محدود ساختن کار کارگران بیمار
  • جلوگیری از انتقال و پخش بیماری های واگیر
  • پیشگیری از بروز بیماری های حرفه ای در افرادی که کار همانند دارند
  • بررسی اثرات عوامل زیان آور محیط کار بر روی کارگران
  • ارزشیابی روش های پیشگیری و ایمنی

 

رعایت نکات ضروری در انجام معاینات دوره ای

۱) تکمیل صحیح و کامل جدول اطلاعات طب کار و فرمهای استاندارد وزارت بهداشت
۲) شناسایی و اندازه گیری موارد زیان آور هر شغل
۳) تدوین راهنمای معاینات برای تمام مشاغل واحد صنعتی با توجه به خصوصیات موارد شغل
۴) در صورت وجود هر یافته غیر طبیعی که شک به بیماری ناشی از کار را تقویت می کند ارجاع طبق آیین نامه ضروری است.
مرکز طب کار برزویه، با سابقه درخشان در زمینه طب کار و همکاری با واحد های صنعتی، آمادگی همکاری با تمامی کارگاه ها و کارخانه جات صنعتی برای انجام معاینات دورهای و معاینات بدو استخدام را دارد.

 

مجموعه تخصصی طب کار برزویه دارای مجوز انجام خدمات سلامت شغلی (معاینات بدو استخدام و معاینات دوره ای) از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و همچنین سازمان تامین اجتماعی است. این مرکز تخصصی با بهره مندی از تیم مجرب، متخصص و حرفه ای، مجموعه ای پیشرو در ارائه تمامی معاینات طب کار است.

جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره تماس مرکز طب کار برزویه در ارتباط باشید.

 

📞 ۰۲۱-۴۴۳۷۷۴۰۲

مرکز طب کار برزویه

  • فلکه دوم صادقیه اشرفی اصفهانی، چهار راه سازمان آب، خیابان سازمان آب شرقی، بعد از فست فود دولپی، ساختمان عرشیا، پلاک ۳۱۲ طبقه اول واحد ۳
  • ۰۲۱-۴۴۳۷۷۴۰۲
  • ۰۹۱۹۳۸۹۱۵۲۰ - ۰۹۱۲۵۲۶۱۶۱۹ ۰۹۱۲۶۸۷۷۳۱۴

ساعات کاری مرکز

شنبه تا چهارشنبه ۱۶ - ۷:۳۰
پنج شنبه ۱۴ - ۷:۳۰
انجام نمونه گیری۱۱:۳۰ - ۷:۳۰
پاسخ به سوالات اعتیاد۱۶ - ۱۵
5/5 - (23 امتیاز)

۱ دیدگاه

  • باسلام
    چرا جواب ازمایشات سالیانه شرکت ها رو به خود شخص نمیدهند. و ازمایشگاه جواب را مستقیما به شرکت ارجاع میدهد؟؟؟ ایا نیازی نیست، خود شخص، هم از وضعیت جسمانی و سلامت خود از ازمایشات چیزی بداند؟؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *