تاثیر تغذیه با شیر

تغذیه با شیر

تاثیر تغذیه با شیر بر کاهش عوارض کبدی در کارگران صنایع رنگ

یکی از مشاغلی که در آن افراد در تماس و مواجهه نزدیک و مداوم با حلال ها هستند، صنعت رنگ سازی است. در این شغل فرد با مخلوطی از حلال ها سر و کاردارد حلال ها یکی از اجزاء رنگ بوده و موجب شکل پذیری رنگ می شوند. همچنین ماده رقیق کننده رنگ(تینر) شامل ترکیبی از حلال های آلی می باشد که برای رقیق کردن رنگ های روغنی به کار می رود. کارگران شاغل در صنعت رنگ سازی و یا آنهایی که در مشاغل دیگر در معرض مواجهه با حلال ها هستند ، به صورت معاینات دوره ای از نظر عملکرد کبدی با انجام آزمایش خون وسنجش سطح آنزیم های کبدی مورد بررسی قرار می گیرند .

مطالعات نشان داده که حلال های آلی می توانند اثرات زیانباری بر ارگان های مختلف بدن از جمله کبد داشته باشند. مطالعات انجام شده در سال های اخیر نشان می دهند که ترکیبات غذایی می توانند بر میزان بیماریزایی در انسان تاثیرگذار باشند. شیر یکی از بهترین مواد غذایی است که برای انسان در دور ههای مختلف زندگی قابل مصرف بوده و نقش زیادی در سلامت افراد ایفا می کند. نتایج حاصل از یک مطالعه نشان داده است که پروتئین کازئین در شیر نقش موثری در کاهش سرطان کبد دارد. همچنین نتایج مطالعات دیگر حاکی از وجود ارتباطی معنی دار و معکوس بین تغذیه با شیر و ریسک ابتلا به سرطان کبد در افراد مورد مطاله داشت.

بافت کبدی در مقابل حلال های آلی تاثیرپذیر بوده ودر برخی مطالعات توانایی این مواد در ایجاد آسیب های کبدی و در نتیجه افزایش سطح آنزیم های AST و ALT تائید شده است.

اخبار و مقالات اخیر طب کار برزویه
بهداشت شغلی و ایمنی محیط کار

نتیجه گیری :با توجه به این که مصرف شیر در کاهش سطح آنزیم های کبدی کارگرانی که به صورت مزمن در معرض حلال های آلی آروماتیک بود ه اند تاثیرگذار بوده، بنابراین مصرف شیر می تواند نقش موثری در جلوگیری از بروز یا کاهش ضایعات کبدی افراد در معرض خطر مخصوصا کارگران صنایع رنگسازی ویا کارگرانی که با حلالهای آلی در محیط کارتماس مزمن دارند ، داشته باشد.

 

برای کسب اطلاعات بیشتر به لینک تماس با ما مراجعه فرمایید.

4.7/5 - (8 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *