نقش سرب در آلودگی هوا چیست؟

آلودگی هوا

وقتی واژه سرب را می‌شنویم، بی‌اختیار به یاد آلودگی سربی هوا می‌افتیم؛ اما نمی‌دانیم منابع دیگری هم برای آلوده کردن محیط زیست با این فلز خطرناک در اطراف ما وجود دارد و ما از آنها بی‌خبریم.گاهی به ما توصیه می‌شود اگر در شهرهای بزرگ زندگی می‌کنیم، بهتر است هر روز شیر بنوشیم تا آلودگی‌های سربی روی بدن ما اثرات منفی نگذارد؛ اما آیامی‌دانیم گاهی این آلودگی‌ها آنقدر وسیع و گسترده هستند که حتی می‌تواننددام‌ها و شیر حاصل از آنها را هم آلوده کنند؟

سرب فلزی نرم به رنگ خاکستری متمایل به آبی یا نقره ای کبود است. سالانه در حدود 5/3 میلیون تن از این فلز در سراسر دنیا مصرف می‌شود. این فلز بعد از آهن دومین فلز پرمصرف صنعتی است؛ هرچند ممکن است همه ما با شنیدن نام سرب بیشتر به یاد بنزین بیفتیم؛ اما باید بدانیم بسیاری از ابزار و لوازمی که در خانه و محل کار با آنها سر و کار داریم،حاوی سرب هستند.
چیزهایی مثل کابل‌ها و مواد شیمیایی و البته باتری‌های الکتریکی بالاترین مصرف سرب را به خود اختصاص داده‌اند. سرب قرمزبه مقدار بسیار زیاد در رنگ‌آمیزی‌های فولادی و ساختمانی و کرومات سرب به عنوان رنگ زرد، کاربرد دارد

حتی بیشتر لوازم آرایش مورد استفاده خانم ها پایه و اساس شان از سرب است.

سرب سبب اختلال در واکنشهای آنزیمی بدن و بخصوص در سنتز مولکول هم می­شودکه قسمت اساسی هموگلوبین بوده و برای انتقال اکسیژن در تمام بدن انسان، جزءاساسی می­باشد. همچنین سبب کاهش عمر گلبولهای قرمز خون می­شود و باعث عوارض کلیوی، قلبی و عصبی می­شود. سرب با عبور از کیسه و آمنیون جفت، روی جنین اثرات سوء می­گذارد و در استخوانهای دراز بدن (مانند دست و پا) ایجادرسوبات شیار مانند می­ کند. سرب سبب توّهم زایی و کاهش حافظه می­شود. مسمومیت با سرب سبب اثرات منفی روی سلسله اعصاب مرکزی می­شود همچنین روی آنزیمهای بدن اثر می­گذارد. در تماس دراز مدت با مقادیر کم، سرب روی عملکردکلیه اثرات سوء دارد و سبب نفروپاتی می­شود که غیرقابل برگشت است. سرب سبب کم خونی می­شود و ضایعات مغزی و عصبی می­ دهد، سرب در کودکان سبب تاخیر دررشد و نمو می ­شود. سرب در استخوانها تجمع یافته و سلامت آنها را دربزرگسالی به خطر می­اندازد و روی سیستم عصبی ایجاد سمیّت می­کند، روی قلب اثرگذاشته و سبب افزایش فشار خون می­شود. مسمومیت مزمن با سرب سبب سرطان زائی روی کلیه­ ها می­شود. ترکیبات سرب، موتاژن و کارسینوژن می­باشد و سرطان کلیه و ریه می­ دهد. سرب سبب درد در دستگاه گوارشی می­ شود . سرب درمردان سبب کاهش تعداد و غلظت اسپرم در منی می­شود و رد فرآیند اسپرم سازی اختلال ایجاد می­کند. در مجموع، سرب اگر بطور دائم و مزمن وارد بدن انسان شود، تقریباً روی تمامی سیستمهای بدن انسان اثر می­کند. دریافت روزانه 5 میکروگرم سرب به ازای هرکیلوگرم وزن بدن انسان سبب مسمومیت مزمن می­شود..

اخبار و مقالات اخیر طب کار برزویه
کاربرد رنگ ها و خصوصیات کاربردی آن ها در صنعت و ایمنی

از آنجایی که فلزات سنگین در بافت‌ها رسوب و در بدن باقی می‌مانند باید از طریق متصل کردن این فلزات به بعضی مولکول‌ها آنها را از بدن دفع کرد. ویتامین E و سلنیوم از جمله مواد ضدسرطان و خنثی‌کننده آثار سمی فلزات سنگینی چون جیوه و سرب هستند. نان گندم و جو، حبوبات، ماهی، زرده تخم‌مرغ، سبزیجات حاوی برگ سبز تیره و گوجه‌فرنگی مواد غذایی حاوی سلنیوم و مغزها از جمله منابع خوب ویتامین E محسوب می‌شوند.

آهن، کلسیم‌ و منیزیم نیز از جمله مواد معدنی هستندکه جذب سرب و کادمیم را کاهش می‌دهند. گوشت قرمز، لبنیات و غلات سبوس‌داربه ترتیب از منابع خوب این املاح به شمار می‌روند.

 

برای کسب اطلاعات بیشتر به لینک تماس با ما مراجعه فرمایید.

چقدر مفید بود؟

۱ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *