معاینات پزشکی بدو استخدام بانک ها چگونه انجام می شود؟

معاینات پزشکی بدو استخدام بانک ها چگونه انجام می شود؟

معاینات بدو استخدام چیست؟

معاینات بدو استخدام به منظور سنجش توانمندی جسمانی، روانی و اجتماعی شاغل و به کارگیری فرد در کار متناسب با این توانمندی‌ها انجام می‌گردد و یکی از خدمات مهم مراکز طب کار است.

این معاینات با تعیین وضعیت پایه سلامت عمومی و شغلی فرد، درصورت ابتلای فرد به یک بیماری در آینده، در تعیین شغلی و یا غیر شغلی بودن بیماری وی به پزشک بسیار کمک می کند که البته این مسئله هنگام طرح موضوع در مراجع قانونی اهمیت بیشتری پیدا می کند. این معاینات بر اساس ماده ۹۰ قانون تامین اجتماعی برای شروع به کار هر فرد مشمول بیمه تامین اجتماعی الزامی است.

 

اهداف معاینات بدو استخدام

باید تناسب شغل مورد نظر با متقاضی اشتغال از نظر وضعیت جسمی و روحی وجود داشته باشد. اگر این تناسب وجود نداشته باشد بیمه شده ممکن است به بیماری های شغلی ناشی از محیط کار مبتلا شده و یا در محیط کار دچار حادثه های ناشی از کار بشود. از این رو معاینات بدو استخدام طب کار با اهداف مختلفی انجام می گیرد:

  • تعیین وضعیت سلامت عمومی شاغل
  • به کارگیری نیروی انسانی در کار متناسب با توانمندی جسمی، روحی و روانی وی
  • تهیه اطلاعات پایه در زمینه سلامتی شاغل جهت بررسی های مقایسه ای بعدی در معاینات ادواری
  • تهیه و نگهداری کلیه اطلاعات پزشکی شاغل به منظور ارائه به مراجع قانونی در صورت نیاز

 

” طبق ماده ۹۰ قانون تامین اجتماعی، ازجمله وظایف کار فرمایان قبل از به کارگیری افراد انجام معاینات بدو استخدام است. “

 

آزمایشات طب کار بانک ها
آزمایشات طب کار بانک ها

 

مزایای انجام معاینات بدو استخدام

  • محیط کاری ایمن‌تر
  • کاهش آسیب‌های شغلی
  • حداقل میزان از کارافتادگی
  • کاهش شکایات مربوط به کار و کاهش هزینه های پرداخت شده توسط کارفرما بعنوان غرامت بیماریهای شغلی
  • تطابق ظرفیت کارمند با پست در نظر گرفته شده و افزایش راندمان کاری ناشی از آن
  • حفظ سلامتی کارمندان با متناسب سازی وضعیت سلامتی ایشان و وظیفه شغلی وی از مهم ترین اهداف معاینات بدو استخدام است.

 

اخبار و مقالات اخیر طب کار برزویه
ممنوعیت در دانشگاه‌های علوم پزشکی

در ادامه این مقاله قصد داریم معاینات پزشکی مشترک بانک ها را معرفی کرده و انواع آزمایشات را با دقت بررسی نماییم…

 

معاینات پزشکی استخدامی بانک

همانطور که گفته شد در معاینات پزشکی سطح سلامت روانی و جسمانی افراد را می سنجند تا مشخص شود آیا این فرد می تواند استخدام شود یا خیر؟

معاینات پزشکی بانک ها طبق الزامات هر بانک تعیین می شود بنابراین تفاوت هایی در جزئیات و ترتیب مراحل معاینات وجود دارد. اما به طور کلی معاینات پزشکی بانکی (بسته به درخواست بانک و کارفرما) شامل موارد زیر می باشد:

معاینات پزشکی استخدامی بانک

 

۱) معاینه پزشکی و بررسی سوابق پزشکی

سابقه پزشکی افراد نیز اعم از بیماری ها، جراحی های انجام شده و داروهای مصرفی مورد بررسی قرار می گیرد. وضعیت سلامت کنونی نیز با اندازه گیری قد و وزن، فشار خون، شاخص توده بدنی و… در بخش سلامت جسمانی توسط پزشک عمومی بررسی می شوند. همچنین قدرت بدن، انعطاف پذیری و تعادل حرکتی از شاخصه هایی هستند که در معاینه اندام های حرکتی در بهترین مرکز طب کار تهران ارزیابی می شوند.

 

۲) آزمایشات خون و ادرار (آزمایش عدم اعتیاد)

پرکاربردترین آزمایشات بدو استخدام آزمایش خون و ادرار هستند.

  • آزمایش خون

با استفاده از آزمایش خون طیف گسترده ای از مشکلات بررسی می شود. آزمایش خون شامل آزمایش CBC (شمارش اجزای خون)، آزمایش قند خون، آزمایش کبد، تست اعتیاد و آزمایش آنزیم های کبدی می شود. همچنین تشخیص بیماری های عفونی، بیماری های التهابی و مشکلات گوارشی با آزمایش خون قابل تشخیص است.

  • آزمایش ادرار

آزمایش ادرار برای تشخیص عدم اعتیاد، بیماری های کلیوی، دیابت و بیماری های کبدی استفاده می شود. تشخیص اعتیاد از مهم ترین کاربرد آزمایش ادرار است‌.

اخبار و مقالات اخیر طب کار برزویه
علائم سکته مغزی چه چیزهایی هستند

 

۳) بینایی سنجی

میدان دید، دید رنگ، تیزبینی و دید عمیق از معاینات پرکاربرد بینایی سنجی در ارگان ها هستند. ضعف در بینایی به عنوان امتیاز منفی در معاینات محسوب می شود.

” البته منظور از ضعف، عینکی بودن نیست بلکه سایر مشکلات مدنظر است. “

 

۴) شنوایی سنجی

شنوایی سنجی بیشتر برای مشاغل پر سر و صدا مورد توجه بیش تری قرار می گیرد. بررسی شنوایی افراد با دستگاهی به نام ادیومتر صورت می گیرد. در این روش فرد با شنیدن هر صدا باید دست خود را بالا ببرد یا دکمه ای را فشار دهد. در مرحله ای دیگر فرد باید کلمات یا عباراتی را که می شنود، تکرار کند.

 

۵) نوار قلب

نوار قلب یا الکتروکاردیوگرام به نمودار ثبت ‌شده تغییرات پتانسیل الکتریکی ناشی از تحریک عضله قلب گفته می‌شود. انجام آن کاملا بدون درد می باشد که در طی انجام آن الکترودها روی قفسه سینه، مچ دست ها و مچ پا ها قرار می گیرد. و یکی از خدمات مراکز طب کار در معاینات شغلی از جمله معاینات دوره ای و معاینات بدو استخدام می باشد.

 

۶) آزمون های روانشناسی

آزمون های روانشناسی یکی دیگر از بخش های معاینات پزشکی استخدامی بانک به شمار می رود که برای اطمینان از سلامت روان و شناختن شخصیت متقاضی یک مصاحبه توسط روانشناس انجام می شود. ارزیابی شخصیت، بررسی مهارت و استعدادها و میزان سازگاری روحیه فرد با شغل از اهدافی است که در آزمون های روانشناسی دنبال می شود.

  • نظم، اعتماد به نفس، مسئولیت پذیری و دقت از شاخص های کار در بانک به شمار می روند. در نتیجه افرادی که دارای همچنین روحیه ای باشند، می توانند در بانک ها استخدام شوند.
  • ویژگی های فردی نظیر انعطاف پذیری با محیط، قدرت رهبری، میزان تعهد به کار، همکاری و آستانه صبر و تحمل در آزمون های روانشناسی مشخص می شود. همچنین روانشناس با پرسیدن سوالاتی از عدم یا وجود بیماری های روانی اطمینان حاصل می کند.
  • با آزمون های روانشناسی می توان به مهارت افراد در حل مسائل و قدرت تصمیم گیری پی برد. بررسی مهارت و استعداد، به ارگان ها کمک می کند تا افراد را بر اساس شخصیتشان مسئولیت دهند.
اخبار و مقالات اخیر طب کار برزویه
افت شنوايی افراد شاغل در صنایع پر سرو صدا
تست روانشناسی و تست شخصیت معاینات بدو استخدام
تست روانشناسی و تست شخصیت معاینات بدو استخدام

 

هزینه های معاینات بدو استخدام

هزینه طب کار که شامل معاینات بدو استخدام و آزمایش های مربوطه بر اساس مصوبه وزارت بهداشت در هر سال تعیین می‌ شود. در برخی موارد، هزینه آن توسط کارفرما پرداخت می ‌شود، اما در اغلب موارد، خود مراجعه کننده تمام هزینه ها یا بخشی از هزینه های آزمایشات و این معاینات را متقبل می‌شود.

هزینه های معاینات بدو استخدام بانک
هزینه های معاینات بدو استخدام بانک

کلام آخر

معاینات پزشکی استخدامی بانک باتوجه به شرایط هر بانک تعیین می شود اما به طور کلی شامل مواردی نظیر آنالیز خون، معاینات دستگاه های حسی و حرکتی، آزمون های روانشناسی، سابقه پزشکی و شرایط بدنی است. در این مقاله معاینات پزشکی مشترک بانک ها معرفی شد اما دقت در هر معاینه و اهمیت آن به بانک مورد نظر بستگی دارد.

 

مجموعه تخصصی طب کار برزویه دارای مجوز انجام خدمات سلامت شغلی (معاینات بدو استخدام و معاینات دوره ای) از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و همچنین سازمان تامین اجتماعی است. این مرکز تخصصی با بهره مندی از تیم مجرب، متخصص و حرفه ای، مجموعه ای پیشرو در ارائه تمامی معاینات طب کار است.

جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره تماس مرکز طب کار برزویه در ارتباط باشید.

📞 ۰۲۱-۴۴۳۷۷۴۰۲

4.7/5 - (8 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *