بهداشت فردی و محبوبیت در جامعه؛ تاثیر آن بر روابط اجتماعی فرد

بهداشت فردی و محبوبیت در جامعه؛ تاثیر آن بر روابط اجتماعی فرد

مفهوم بهداشت فردی چیست؟

اینکه خودمان را موظف بدانیم تا بعضی عادات صحیح بهداشتی را وارد زندگی‌مان کنیم کار چندان سخت و طاقت فرسایی نیست اما در عوض خودمان را در مقابل خیلی از بیماری‌ها واکسینه می‌کنیم. چراکه پیشگیری بهتر از درمان است و قطعا یکی از راه‌های اساسی در مقابله با بیماری‌ها رعایت بهداشت فردی است. بنابراین هر شخص باید به طور مسئولانه نسبت به رعایت بهداشت و انجام فعالیت‌های صحیح حول این موضوع اقدام کند تا وضعیت سلامت خود و دیگران را به بهترین نحو ممکن ارتقا دهد.

” از آنجا که سلامتی‌ مهم‌ترین بخش از زندگیمان است قطعا باید برای حفظ آن هم تلاش کنیم. اگر تا به امروز خود را ملزم به رعایت بهداشت نمی‌کردید پس وقت آن رسیده است که تغییر رویه دهید. قطعا سلامتی نعمتی بزرگ است که افراد تا وقتی آن را از دست ندهند قدرش را نخواهند دانست. تیم پزشکی مرکز طب کار برزویه برای شما عزیزان سلامت و نیکی را آرزومند است.  “

 

اهمیت بهداشت فردی برای انسان

رعایت بهداشت فردی می‌توانید از بروز برخی بیماری‌ها در خود و خانواده‌تان جلوگیری کنید. برای مثال اگر فردی در خانواده با رعایت نکردن اصول بهداشتی به یک بیماری مسری مثل برخی بیماری‌ های پوستی مبتلا شود، سلامت سایر افراد خانواده را نیز به خطر انداخته‌ است. رعایت بهداشت با اینکه مسئله‌ ای آسان است، اما تاثیر به ‌سزایی در کیفیت زندگی ما می‌گذارد.

اهمیت بهداشت فردی برای انسان
اهمیت بهداشت فردی برای انسان

 

برای حضور در اجتماع هم حتما باید به رعایت اصول بهداشتی اهمیت ویژه‌ای بدهید. فردی را تصور کنید که در یک محیط عمومی بسته مثل اتوبوس یا مترو قرار دارد و هیچ یک از اصول بهداشتی را رعایت نکرده باشد!! تحمل حضور چنین فردی حتی برای لحظاتی کوتاه هم دشوار است. شاید خود فرد متوجه علت دوری مردم و نگاه‌ های سنگین آن ها نشود، اما قطعا دیگران را از خود رنجانده است. بنابراین اگر نمی‌خواهیم در اجتماع مورد نکوهش قرار بگیریم، باید اصول بهداشت فردی را به صورت تمام و کمال انجام دهیم.

” خوب است که با آموزش اصول بهداشتی به فرزندانمان از سنین کودکی، آن ها را با اهمیت رعایت بهداشت در خانه و جامعه مخصوصا مدرسه، محل کار و…  آشنا کنیم. “

 

اخبار و مقالات اخیر طب کار برزویه
گجت پوشیدنی آمازون

 

❗ چند نکته‌ مفید برای رعایت بهداشت فردی

  • بهداشت پوست

پوست وظیفه حفاظت بدن در مقابل ورود میکروب‌ها، حفظ تعادل دمای بدن و دفع سموم را به عهده دارد. پس قطعا یکی از مواردی که باید در بهداشت فردی خود رعایت کنیم بهداشت پوست است. حمام رفتن بهترین راه تمیز نگه داشتن پوست می باشد.

تاثیر حمام رفتن در بهداشت فردی پوست
تاثیر حمام رفتن در بهداشت فردی پوست

 

  • بهداشت گوش

یکی دیگر از مسائلی که باید در جهت حفظ بهداشت فردی با آن آشنا شوید بهداشت گوش است. محافظت از این عضو بسیار حساس بدن باید کاملا اصولی و با دقت انجام شود.

برای حفظ سلامت گوش‌هایتان توصیه می‌کنیم هر چند وقت یک بار به پزشک مراجعه کنید و شنوایی‌تان را توسط روش ادیومتری (تست شنوایی) مورد ارزیابی قرار دهید. مخصوصا افرادی که در معرض صداهای بلند هستند و یا به واسطه‌ی شغلشان از گوش خود زیاد استفاده می‌کنند (درباره افت شنوایی افراد شاغل در صنایع پر سرو صدا بیشتر بدانید!) باید حتما برای اطمینان بیشتر به پزشک مراجعه کنند.

  • بهداشت مو

بهداشت مو یکی از نکات بسیار مهم است که هرگز نباید از آن غافل شد. اگر به دنبال داشتن مویی زیبا و پرپشت هستید پس باید به خوبی از موهایتان با استفاده از شامپوی مخصوص نوع موی خود، سرم های مو و… نگهداری کنید.

  • بهداشت دهان و دندان

رعایت بهداشت دهان و دندان کاریست که باید برای حفظ سلامت دندان‌ها و همینطور سلامت عمومی بدنمان انجام دهیم. اگر دندان‌های تمیز و دهانی خوش‌بو داشته باشیم یعنی به طور موفقی بهداشت فردی‌مان را در این زمینه رعایت کرده‌ایم. دندان سالم می‌تواند نقش مهمی در سلامتی ما ایفا کند که در این قسمت از مطلب می‌خواهیم به طور مختصر آموزش‌هایی را خدمت شما عزیزان ارائه دهیم:

روش درست رعایت بهداشت دهان و دندان و مراحل آن
روش درست رعایت بهداشت دهان و دندان و مراحل آن

 

۱) استفاده از نخ دندان

متاسفانه بعضی افراد به استفاده از نخ دندان اهمیت چندانی نمی‌دهند که باید بگوییم اشتباه بزرگی مرتکب می‌شوند. حتی تعدادی هم که این موضوع را رعایت می‌کنند ممکن است، روش اصولی این کار را ندانند و به شکل غلطی نخ دندان بکشند.

روش صحیح بدین صورت است که ۳۰ سانت از نخ دندان را جدا کنید و آن را بین انگشتان قرار داده و به آرامی لای دندان‌ها به وسیله انگشت شصت و سبابه خود تمیز کنید. برای نخ کشیدن بین هر شیار از قسمت تمیز نخ استفاده کنید تا اگر عفونتی بین دو دندان وجود دارد به جای دیگری منتقل نشود.

اخبار و مقالات اخیر طب کار برزویه
آزمایش اعتیاد در معاینات طب کار

۲) مسواک زدن

مسواک زدن هم به اندازه نخ دندان بسیار حائز اهمیت می‌باشد هرچند که بعضی از افراد دل به خواهی از مسواک استفاده می‌کنند. علاوه بر روش صحیح مسواک زدن، انتخاب نوع مسواک و همینطور نوع خمیر دندان هم اهمیت دارد.

مسواک زدن مفید، باید بین ۵ تا ۷ دقیقه طول بکشد.  بهترین زمان مسواک بعد از صرف غذا و علی‌الخصوص خوردن مواد شیرین است. البته شب قبل از خواب و صبح پس از بیدار شدن مسواک را هرگز فراموش نکنید چون در طول خواب دهان می‌تواند مکان تجمع باکتری‌های مضر باشد. اگر امکان مسواک زدن برایتان مهیا نبود سعی کنید با آب خالی یا آب نمک دهانتان را بشویید.

برای اینکه سطوح طرفین دندان‌ها نیز به خوبی مسواک شود،  باید مسواک را به صورت ۴۵ درجه گرفته و از پایین لثه‌ها مسواک را به سمت بالا بکشید. لازم است گوشزد کنیم که نه تنها دندان‌ها بلکه سطح زبان هم نیاز به مسواک و نظافت دارد تا باکتری‌های مضر از روی آن پاک شوند.

۳) چک آپ های دائمی

معمولا توصیه می‌شود که هر ۶ ماه یک بار به دندان پزشک مراجعه کنید تا از سلامت دندان‌ها و لثه خود مطمئن شوید. البته افرادی که به بیماری‌های طولانی دهان و دندان مبتلا هستند باید زودتر از این موعد به پزشک خود رجوع کنند. فایده‌ی این چک‌ آپ‌ها این است که در صورت بروز هر مشکلی در دهان مانع سرایت آن به قسمت‌های دیگر می‌شویم و با معالجه‌ یک دندان پوسیده دندان‌های کناری را نجات می‌دهیم.

” خوردن غذاهای حاوی کلسیم، ویتامن D، A و C برای داشتن دندان‌ و لثه سالم بسیار ضروری‌ می‌باشد. “

چه کارهایی میتوان برای رعایت بهداشت فردی انجام داد؟

رعایت بهداشت فردی از اهمیت بسیاری برخوردار است و می‌تواند به حفظ سلامتی و پیشگیری از انتشار بیماری‌ها کمک کند. در ادامه به برخی اقدامات مهم برای رعایت بهداشت فردی اشاره می‌شود:

۱. شستشوی دست

شستشوی منظم و کامل دست‌ ها با آب و صابون به مدت حداقل ۲۰ ثانیه قبل از هرگونه وعده غذایی، بعد از استفاده از دسترسی به عموم، و بعد از تماس با نمونه‌های بیماری‌زای مهم است.

۲. استفاده از ماسک

استفاده از ماسک در مواقعی که احتمال تماس با افراد مبتلا به بیماری‌های ویروسی وجود دارد، می‌تواند از انتقال عفونت‌ها جلوگیری کند.

اخبار و مقالات اخیر طب کار برزویه
عوارض چاقی چیست؟
اهمیت بهداشت فردی برای انسان
اهمیت بهداشت فردی برای انسان

 

۳. فاصله‌گذاری اجتماعی

حفظ فاصله فیزیکی با دیگران، به ویژه در مواقعی که انتقال بیماری‌ها بسیار سریع است، می‌تواند به جلوگیری از انتقال بیماری‌ها کمک کند.

۴. پوشیدن دستکش

در مواقعی که باید با سطوح مختلف تماس داشته باشیم، مانند درمانگاه‌ها یا در حین تمیزکاری، پوشیدن دستکش می‌تواند موجب جلوگیری از انتقال میکروب‌ها شود.

۵. پوشیدن لباس مناسب هنگام کار با مواد بیماری زا

استفاده از لباس‌های مناسب و پوشیدن لباس محافظ می‌تواند از تماس مستقیم با مواد بیماری‌ زا جلوگیری کند.

۶. تقویت سیستم ایمنی

مراقبت از سلامت عمومی خود، شامل تغذیه مناسب، ورزش منظم، خواب کافی و کاهش استرس، می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کند و در مقابله با بیماری‌ها موثر باشد.

 

تأثیر عدم رعایت بهداشت فردی بر جنبه های مختلف ارتباطات شخص

  • عدم رعایت بهداشت می‌تواند باعث ایجاد نگرانی و ترس در افراد شود که ممکن است باعث کاهش ارتباطات فردی شود. به عنوان مثال، افراد ممکن است از برقراری تماس های نزدیک با دیگران خودداری کنند و از دیدارهای حضوری دست بکشد.
  • عدم رعایت بهداشت می‌تواند باعث ایجاد عدم اطمینان در ارتباطات فردی شود. افراد ممکن است نسبت به اینکه آیا شخص دیگری بهداشت خود را رعایت می‌کند یا خیر، مطمئن نباشند. این ممکن است باعث کاهش اعتماد و ارتباطات نزدیک تر شود.
  • عدم رعایت بهداشت می‌تواند باعث ایجاد تنش و ناخشنودی در ارتباطات فردی شود. افراد ممکن است نسبت به عدم رعایت بهداشت توسط دیگران ناراحت شوند و این ممکن است باعث کاهش همکاری و همدلی در ارتباطات شود.

 

” این اقدامات تنها بخشی از روش‌هایی هستند که می‌توان برای رعایت بهداشت فردی انجام داد. اهمیت این اقدامات در پیشگیری از بیماری‌ها و حفظ سلامت فردی و اجتماعی بسیار بالاست. “

 

مجموعه تخصصی طب کار برزویه دارای مجوز انجام خدمات سلامت شغلی (معاینات بدو استخدام و معاینات دوره ای) از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و همچنین سازمان تامین اجتماعی است. این مرکز تخصصی با بهره مندی از تیم مجرب، متخصص و حرفه ای، مجموعه ای پیشرو در ارائه تمامی معاینات طب کار است.

جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره تماس مرکز طب کار برزویه در ارتباط باشید.

📞 ۰۲۱-۴۴۳۷۷۴۰۲

5/5 - (2 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *