یک محیط کار خوب و ایده آل چه استانداردها و ویژگی هایی دارد؟

یک محیط کار خوب و ایده آل چه استاندارد ها و ویژگی هایی دارد؟

محیط کار مناسب

محیط کار محلی است که کارکنان ساعت های زیادی را در آن می گذرانند. پس اگر به اندازه کافی پرانرژی و سالم نباشد، خسته و بی انگیزه شدن کارمندان و کاهش بازدهی مجموعه را به دنبال خواهد داشت. به طوری که گاهی اوقات، برخی افراد از محل کار خود راضی نیستند و محیط کار به آن ها، استرس شدید وارد می کند. در حالی که یک محیط کاری پر انرژی و مثبت می تواند تاثیر زیادی بر روحیه افراد در محل کار داشته باشد.

تجربه نشان می دهد کارکنانی که محیط کار آن ها خسته کننده و نامطلوب است، ۳۸درصد بیشتر در معرض ابتلا به بیماری های مختلف هستند. بنابراین، ایجاد یک محیط کاری خوب و سالم می تواند به سلامت کارکنان و افزایش بازده کمک کند و انگیزه خوبی برای ادامه کار باشد.

از این رو محیط کار باید دارای ویژگی هایی باشد تا کارکنان هنگام کار کردن احساس خوب، آرامش و رضایت مندی داشته باشند که همین موضوع، باعث ایجاد انگیزه برای حفظ عملکرد مناسب آن ها در طول روز خواهد شد.

ویژگی های محیط کار مناسب برای کار

ویژگی های محیط کار مناسب و ایده آل

محیط کار مناسب و جذب کننده چند ویژگی عمده دارد که به آن می پردازیم.

۱) فضای فیزیکی مطلوب

یکی از گزینه هایی است که در جذب بیشتر کارمندان و بالا بردن انگیزه کاری تاثیر زیادی دارد، فضای کار مطلوب و مناسب است. از جمله مواردی که می تواند در افزایش میزان رضایت مندی کارکنان نقش قابل توجهی خواهند داشته باشند عبارتند از:

  • نور و تهویه مناسب
  • استاندارد بودن ابعاد میز و صندلی
  • چیدمان میزها
  • تفکیک فضاها بر حسب نوع کار گروه های مختلف
  • وجود گیاهان طبیعی و رنگ های نشاط آور
  • و….

۲) روابط مناسب و کارآمد بین کارمندان

فضای خشک و بسته کار تنها موجب ایجاد استرس و نگرانی در محل کار می شود و قدرت خلاقیت و تمرکز بر روی کار را از بین می برد. اما ارتباط سازنده و دوستانه در محیط کار منجر به رغبت بیشتر کارمندان برای حضور در محل کارشان خواهد شد. برای این کار مدیران می توانند به موارد متعددی توجه داشته باشند.

  • جدا نبودن اتاق ها و طبقات کاری
  • کمرنگ بودن سلسله مراتب بین کارمندان
  • برخورد یکسان با تک تک کارکنان و عدم رفتار تبعیض

۳) وجود حس پیشرفت و مفید بودن

تمایل به پیشرفت و احساس مفید بودن یک حس غریزی در تمام انسان هاست. کارمندانی که پیشرفت کاری چشم گیری دارند، هرروز بیشتر به کارشان علاقه مند می شوند و برای رسیدن مجموعه به اهداف مورد نظر تلاش بیشتری می کنند. بنابرین بهترین مجموعه ها از سیستم مناسب ترفیع رتبه برخوردارند و به فعالیت و مهارت های مناسب کارکنان خود اهمیت زیادی می دهند چرا که مهم ترین دارایی یک سیستم نیروی انسانی فعال و با مهارت است.

اخبار و مقالات اخیر طب کار برزویه
الکتروکاردیوگرام (نوار قلب) چیست؟

 

۴) اجرای سیاست پاداش و تشویق

در نظر گرفتن پاداش و تشویق برای کارکنانی که وظایف خود را به درستی انجام می دهند منجر به تداوم احساس مسئولیت آن ها و ترغیب شدن سایر کارکنان به انجام بهتر و دقیق تر وظایف خواهد داشت و بر عکس در نظر گرفتن جریمه های فراتر از حد تعادل برای کوتاهی های پیش آمده می تواند موجب دلسردی اعضای مجموعه و کم شدن انگیزه کاری آنها شود.

 

۵) وجود تعادل بین کار و زندگی خصوصی

کارفرمایان علاوه بر اجرای نظم و قوانین مجموعه، زندگی شخصی کارمندان را هم باید در نظر بگیرند. حجم کاری بالا و عدم موافقت با مرخصی های استحقاقی و… موجب ایجاد دغدغه در محیط خانه و انتقال آن به محل کار می شود. بنابرین یکی از ویژگی های محیط کار مطلوب، ایجاد تعادل بین کار و زندگی شخصی کارکنان در عین توجه به نظم و جدیت کار است.

 

۶) وجود و تقویت روحیه مشورت و نظر خواهی

مشارکت، اظهار نظر و ارائه انتقادات و پیشنهادات تمام کارکنان در بخش های مختلف یکی از مشخصات بارز مجموعه های موفق است. این مسئله علاوه بر بالا رفتن انگیزه پرسنل، باعث مطرح شدن پیشنهادات و راهکارهای متعدد می شود که شاید قبلا به فکر هیئت مدیران نرسیده باشد.

محیط کار مناسب و اصولی

 

۷) شناخت نقاط قوت و ضعف کارکنان

محل کار برای افرادی که استعدادی در کارشان ندارند و یا علاقه ای به شغلشان ندارند، جایی خسته کننده خواهد بود که کارکنان روحیه مشارکت و همفکری نخواهند داشت و تنها در انتظار به پایان رسیدن ساعت های کاری خواهند بود. از آنجا که نقاط قوت و ضعف در اشخاص مختلف متفاوت است، تشخیص نقاط قوت و جاگذاری صحیح مهره ها باعث بالا رفتن بازدهی و تقویت مهارت های کارکنان می شود.

اخبار و مقالات اخیر طب کار برزویه
استرس شغلی چیست؟

 

۸) تقویت روحیه تیمی و کار گروهی

انسان به طور ذاتی موجودی اجتماعی است و از انزوا و تنها بودن گریزان است. انجام کارهای گروهی به پرسنل نشاط و انگیزه می دهد و باعث می شود هر کس در انجام وظایف خود دقت و احساس مسئولیت مضاعف داشته باشد. علاوه بر آن با انجام کار تیمی، کارها با سرعت بیشتری انجام شده و نتایج بهتری در بر خواهد داشت.

 

ویژگی های محیط کار ایده آل برای بانوان

زنان هم در کنار مردان، نقش بسیار مهمی برای پیشرفت مجموعه‌های مختلف دارند و مدیران برای بهره مندی از پتانسیل آن‌ها باید شرایط مناسب و مطلوب را جهت رضایت بیشتر آنان فراهم کنند:

  • خوش رفتاری مدیران و درک کامل احساسات و عواطف ظریف زنان
  • ایجاد انعطاف‌پذیری بین کار و زندگی زنان به‌طوری‌ که وقت کافی برای امور زندگیشان داشته باشند.
  • ارزش قائل‌ شدن برای خانواده زنان با اعطای مرخصی و درنظر گرفتن دیگر امکانات لازم
  • استفاده از خانم ها در مدیریت یا آموزش در شرکت برای ایجاد ارتباط بهتر

ایجاد یک محیط کار خوب و ایده آل برای بانوان

سخنی با کارفرمایان

محیط کاری نقش زیادی در آرامش روانی ما دارد. بنابرین تمام موارد فوق باید در راستای ایجاد محیط کار مطلوب و فضایی به دور از استرس و یکنواختی برای کارکنان رعایت شود تا پرسنل برای حضور در محیط کار اشتیاق و رضایت قلبی داشته باشند.

اما تعریف درست از محیط کار استاندارد چه محیطی باید باشد؟ محیط کار باید به گونه‌ای باشد که وقتی کارکنان صبح از خواب بیدار می‌شوند برای رسیدن به پشت میز اداری خود ذوق و شوق داشته باشند.

یادمان باشد نیروی کار احساسات و عواطف دارند و نمی‌تواند مانند ربات یا کامپیوتر کار کند.

 

جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره تماس مرکز طب کار برزویه در ارتباط باشید.

📞 ۰۲۱-۴۴۳۷۷۴۰۲

4.5/5 - (4 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *