روش های تمرینی مغز برای پیشگیری از آلزایمر و زوال عقل

روش های تمرینی مغز برای پیشگیری از آلزایمر و زوال عقل

آلزایمر و زوال عقل

هیچکس دوست ندارد ببیند عزیزانش او را فراموش کرده اند. این مسیر هم برای خود بیمار و هم اطرافیان او سخت است. اگرچه نمی توانیم از بروز آلزایمر یا زوال عقل به طور کل جلوگیری کنیم، با این حال اقدامات خاصی وجود دارند که به کمک آن ها می توانیم تا حدودی به جلوگیری از این بیماری بپردازیم.

حفظ سلامت مغز به کمک تمرینات آموزشی یکی از بهترین راه ها برای شناخت وضعیت روحی است. این تمرینات باعث می شوند ذهن عملکرد خوبی داشته باشد، بتواند اتصالات عصبی جدیدی برقرار کند و اتصالات قدیمی خود را حفظ کند. این تمرینات بسیار سرگرم کننده هستند چرا که سازندگان آن ها طی چند سال گذشته در ابداع روش هایی برای تعلیم مغز ابتکار به خرج داده اند.

توصیه ما این است که به دنبال برنامه های مختلف باشید و هر زمان که خسته شدید، برنامه خود را تغییر دهید. بسیاری از برنامه ها به گونه ای انطباقی طراحی شده اند و فرد را برای طولانی مدت سرگرم نگه می دارند.

 

راه های جلوگیری از آلزایمر و زوال عقل

هر چه بیشتر مغز خود را به کار بگیرید، مغز قوی تری خواهید داشت. از این رو ابتدا باید بدانید مشکل شما کجاست. اگر در اعداد مشکل دارید، باید روی تمرین اعداد متمرکز شوید تا بر این مشکل غلبه کنید. در وهله بعد، باید روی حافظه و ساخت ارتباطات قوی کار کنید. تمریناتی که حافظه مغزی را هدف قرار می دهند، یکی از بهترین راه ها برای تقویت مغز هستند.

هر چه سطح آمادگی ذهن بیشتر باشد، عملکرد فرد نیز بهتر خواهد بود.

پیشنهادات زیر سرگرم کننده و لذت بخش هستند و زندگی شما را هیجان انگیز می کنند. همه این تمرینات به مغز و سلامتی عاطفی شما کمک می کنند. هر کدام یک را که دوست دارید انتخاب کنید و از انجام دادن آن ها لذت ببرید:

اخبار و مقالات اخیر طب کار برزویه
معرفی آزمایش‌های خون که نیاز به ناشتایی دارند!

۱) پازل و جدول حل کردن

هر گونه پازل مفید است. پازل ها بخش های مختلفی از مغز را هدف قرار می دهند که اولین آن ها به یاد آوردن است. همچنین این پازل ها قدرت استدلال و حل مسئله را که اغلب اولین بخش های آسیب پذیر در زوال عقل هستند نیز درگیر می کنند. به کارگیری این بخش ها به سلامت اعصاب کمک می کنند.

۲) شرکت در سخنرانی ها و کلاس ها برای جلوگیری از آلزایمر

توانایی یادگیری یکی از نشانه های مغز سالم است. با ادامه یادگیری، مغز سالم باقی می ماند، اتصالات عصبی فعلی حفظ و اتصالات جدیدی ایجاد می شوند. همچنین حافظه بلندمدت تقویت و از زوال عقل جلوگیری می شود.

۳) کتاب خواندن

کتاب خواندن راهی بدون استرس برای تقویت مغز است. به طوری که چندین مقاله تحقیقاتی نشان می دهند 30 دقیقه تا 1 ساعت مطالعه در روز از زوال عقل جلوگیری می کند و کسانی که در تمام طول عمر خود به مطالعه می پردازند، به میزان قابل توجهی کمتر از دیگران دچار آسیب مغزی می شوند.

فرقی نمی کند چه می خوانید، همین که مغز شما را درگیر کند، کافی است. کتاب ها می توانند در زمینه تاریخ، دین، باغبانی یا حتی فانتزی باشند.

۴) بازی کردن با بچه ها

هنگامی که بزرگسالان با کودکان بازی می کنند، میزان استرس، فشار خون، کورتیزول و ضربان قلب آن ها به شدت کاهش پیدا می کنند. همچنین پزشکان تصور می کنند بازی با کودکان به تعادل هورمون سروتونین نیز کمک می کند. با توجه به تحقیقاتی که پیرامون افسردگی انجام شده است، مشخص شده بازی با کودکان به کاهش علائم افسردگی کمک می کند.

هر چه حال شما بهتر باشد، مغز شما نیز از عملکرد بهتری برخوردار خواهد بود.

۵) ورزش کردن

ورزش راهکاری عالی برای سالم نگه داشتن بدن است و افرادی که روزانه ورزش می کنند از سلامت بیشتری برخوردار هستند، غذاهای سالم تری می خورند و از نظر روانی سالم تر از افرادی هستند که ورزش نمی کنند.

اخبار و مقالات اخیر طب کار برزویه
منع استفاده از هدفون برای کودکان

ورزش مستقیماً روی مغز تاثیر نمی گذارد، بلکه بر روی هورمون ها، سطح اکسیژن خون و جریان مواد مغذی در اطراف بدن کار می کند. با کنترل داشتن بر روی کل بدن، مغز مواد مغذی و اکسیژن بیشتری دریافت خواهد کرد و همچنین میزان قند خون نیز کنترل می شود.

۶) باغبانی کردن

تاثیر باغبانی بر بهتر کردن خلق و خو و بهبود عملکرد مغز ثابت شده است. لمس زمین، پروبوتیک های خاک، قرار گرفتن در معرض نور خورشید و لذت تماشای رشد و شکوفایی موجودات زنده در کنار یکدیگر همگی در بهبود عملکرد بدن و مغز تاثیرگذار هستند.

۷) گوش دادن به موسیقی

موسیقی ریاضی است، هنر است، علم است، مهارت است، ورزش است، موسیقی غذای روح است. آن چه محققان واقعاً به آن یقین دارند این است که مغز موسیقی دانان با دیگران تفاوت دارند، به گونه ای که اتصالات بین حافظه کوتاه مدت و بلندمدت نسبت به حد متوسط نزدیک تر هستند. همچنین توانایی موسیقی دان ها در به یاد آوردن میزان قابل توجهی از اطلاعات بالاتر است.

۸) یاد گرفتن سبک جدیدی از آشپزی

درست مانند یادگیری یک چیز جدید، آموختن سبک جدیدی از آشپزی می تواند به مغز کمک کند. روش های مختلفی برای این کار وجود دارند.

۹) انجام ورزش های یوگا

طبق تحقیقات اخیر یوگا و مِدیتِیشن برای بسیاری از بیماری های جسمی مفید است و می تواند استرس، فشار خون، درد و التهاب را کاهش دهد و بهبودی را تسریع کند.

در حالت مِدیتِیشِن بهبودی و انتقال اطلاعات بین حافظه کوتاه مدت و حافظه بلندمدت بلافاصله صورت می گیرد.

۱۰) تمرین ظریف کاری ها و هماهنگی بین چشم و دست

بافندگی، خیاطی، قلاب بافی و سوزن دوزی همگی راه هایی برای حفظ عملکرد مغز هستند. تبدیل کارهای جزئی به کاری بزرگ تر به مغز کمک می کند تا اطلاعات را حفظ کند.

اخبار و مقالات اخیر طب کار برزویه
آزمایشات و معاینات استخدام شامل چه مواردی است؟

۱۱) یادگیری یک زبان جدید

یادگیری یک زبان دیگر باعث درگیر شدن تمام بخش های مغز می شود و به فرد کمک می کند به درک درستی از زبان خود و زبان های دیگر برسد. قرار گرفتن در معرض فرهنگ و شیوه های گوناگون تفکر کلید رشد مغز است.

نکته مهم در حفظ سلامت مغز، حفظ سلامت بدن و تحریک ذهن است. برای حفظ عملکرد مغز باید بیشتر مطالعه کنید، چیزهای بیشتری یاد بگیرید و فعال باشید.

 

جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره تماس مرکز طب کار برزویه در ارتباط باشید.

 ۰۲۱-۴۴۳۷۷۴۰۲

4.5/5 - (4 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *