جلوگیری از فشار کاری زیاد و کنترل عصبانیت در محیط کار

جلوگیری از فشار کاری زیاد و کنترل عصبانیت در محیط کار

خشم و عصبانیت در محیط کار

تقریبا همه ما خشم را در لحظه‌ های زندگی و کاری خودمان تجربه می‌کنیم. تجربه این حس طبیعی بوده و غیرقابل‌ اجتناب است. اما در صورتی که در راه های مدیریت خشم و عصبانیت موفقیت‌ آمیز عمل نکنیم یا از روش کنترل آن آگاهی نیابیم، بسیار مخرب خواهد بود. علاوه بر این که خشم و عصبانیت به روان و جسم افراد آسیب می‌رساند، عصبانیت‌ های متعدد و بی‌ موقع به اعتبار و روابط فردی نیز ضربه می‌زند و ممکن است فرصت‌های احتمالی را برای آنها محدود کند.

برای مدیریت خشم ابتدا لازم است ماهیت آن را بشناسیم. محققان حوزه روانشناسی، خشم را به‌ صورت «احساس ناخوشایندی که شدت آن از ناراحتی و دلخوری تا تندخو شدن را شامل می‌شود»، تعریف کرده اند. روزانه ممکن است برخی چیزها ما را عصبانی و ناراحت کند. عمده دلایل احساس ناراحتی می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • خستگی
  • اذیت شدن
  • آزار دیگران
  • احساس ناعدالتی
  • درخواست‌ها و یا انتقادهایی که به نظر ما منصفانه نیستند.
  • تهدید‌شدن افرادی که برای ما اهمیت دارند و یا به خطر‌افتادن موضوعاتی که برای ما مهم هستند.

 

جلوگیری خشم و عصبانیت در محیط کار
جلوگیری خشم و عصبانیت در محیط کار

” افراد معمولا به صورت متفاوت و یا به دلایل مختلفی خشم را تجربه می‌کنند. شاید موضوعی که باعث عصبانیت شدید شما شود، برای فرد دیگری اهمیت زیادی نداشته باشد و صرفا کمی باعث دلخوری او شود. “

 

راه های کنترل و مدیریت خشم و عصبانیت در محیط کار

ذهنی‌ بودن خشم، مدیریت خشم را بسیار دشوار می‌ کند. همچنین این جنبه واکنش شخصی هر فرد را نیز مشخص می‌کند برای همین بهترین حالت این است که راه های مدیریت خشم را بیاموزیم..

۱. شناسایی نشانه‌ های بروز خشم

نخستین قدم برای کنترل خشم در محیط کار این است که بتوانید بروز این هیجان را به‌ موقع در خودتان تشخیص دهید. در مواقع خشم نشانه‌های آغازین و هشداردهنده بروز می‌کنند که با شناخت این نشانه‌ها و کنترل آن‌ها می‌توانید از شدت یافتن خشم جلوگیری نمایید. چراکه هرچقدر سریع‌تر بتوانید وقوع علائم خشم را تشخیص دهید بیشتر خواهید توانست آن ‌را کنترل کنید.

اخبار و مقالات اخیر طب کار برزویه
بهداشت فردی و محبوبیت در جامعه؛ تاثیر آن بر روابط اجتماعی فرد
راه های کنترل و مدیریت خشم و عصبانیت در محیط کار
راه های کنترل و مدیریت خشم و عصبانیت در محیط کار

 

۲. در میان گذاشتن موضوع با فردی قابل اعتماد

صحبت کردن با یک دوست قابل اعتماد باعث ایجاد آرامش بسیاری خواهد شد و نگرش جدیدی را به شما ارائه خواهد داد تا آسان‌تر آنچه را که اتفاق افتاده بپذیرید. با انجام این‌کار هیجان‌ و انرژی منفی که در لحظه عصبانیت بر شما چیره شده است را می‌توانید تخلیه کرده و آرام شوید. همچنین سعی کنید که این صحبت‌ها را در محیط خارج از محل کارتان انجام بدهید.

۳. استفاده از شوخ‌ طبعی در محیط کار

وقتی اوضاع متشنج باشد شوخ‌ طبعی و طنز بجا می‌تواند به شما کمک کند که روحیه خود را سبک کرده و اختلافات را کم‌ رنگ‌تر کنید تا بتوانید مشکلات را حل‌ و فصل کرده و از بالا به مسائل نگاه کنید. بنابراین وقتی احساس می‌کنید در شرایطی هستید که ممکن است عصبانی شوید، سعی کنید کمی شوخ‌ طبعی بکار ببرید.

۴. مدیریت خشم با نفس عمیق

همیشه یکی از بهترین راه‌ها برای آرامش گرفتن حتی در شرایط عصبانیت، کشیدن نفس عمیق است. بجای اینکه به عصبانیتتان اجازه دهید تا از کنترل شما خارج شود، هردفعه که احساس عصبانیت کردید برای آرام کردن بدن و ذهنتان تنفس عمیق را انجام دهید. با انجام این کار می‌توانید برای خودتان زمان بخرید و درمورد موقعیتی که پیش آمده تأمل کرده و با آرامش با مسئله برخورد نمایید.

۵. نوشتن خشم یا هیجانات منفی خود

یکی از ساده‌ترین روش‌های مؤثر برای کنترل خشم در محیط کار نوشتن احساسات منفی است. قلم و دفتر به‌ دست گرفته و خودتان را در آن محیط تصور کنید و تمام حرف‌هایی که نمی‌توانستید به زبان بیاورید و واکنش و افکار خود را بنویسید. پردازش اطلاعات در زمان نوشتن به فعال شدن منطق کمک کرده و شما را آرام‌تر خواهد کرد و می‌توانید رویدادهایی را که باعث ناراحتی شما شده‌اند را ارزیابی ‌کنید.

اخبار و مقالات اخیر طب کار برزویه
کاهش استرس شغلی در محیط کار و شناخت عوامل

۶. داشتن فعالیت فیزیکی

فعالیت فیزیکی می‌تواند باعث کاهش استرس شده و درپی آن خشم را کنترل کند. انجام دادن ورزش یک روش مؤثر برای از بین‌ بردن این تنش است و می‌تواند احساس آرامش بیشتری را در طول روز برای فرد ایجاد کند. چنانچه احساس خشم می‌کنید برای حداقل ۳۰ دقیقه در اکثر روزها ورزش کنید یا بدویید. حتی می‌توانید با انجام حرکات کششی در گردن و شانه، نظیر یوگا به کنترل بدنتان کمک کرده و احساسات خود را مهار کنید.

۷. بخشیدن و فراموش کردن

برای کنترل خشمی که در اثر عوامل‌ بیرونی پدید آمده بهترین راه این است که ببخشید و فراموش کنید. اینکه خشم گذشته را فراموش کنید چندان کار آسانی به‌ نظر نمی‌رسد. اما بهترین روش برای تغییر رفتارتان، فکر نکردن به این احساس و رها کردن خود از خشم است. بنابراین بهتر است برای اینکه از تغییرات دراز‌مدت رفتار خود مطمئن شوید، افرادی که باعث عصبانیت شما شده‌اند را ببخشید.

۸. گوش دادن به موسیقی موردعلاقه

موسیقی غذای روح انسان و یکی از بهترین روش‌ها برای داشتن آرامش در محیط کار است. چنانچه احساس می‌کنید روح شما سرکش و ناآرام است به موسیقی موردعلاقه خود گوش فرا دهید. گوش‌ دادن به موسیقی برای افرادی که در عصبانیت پرخاشگر می‌شوند کمک می‌کند تا از هجوم هیجانات منفی رهایی یابند و احساس بهتری را نیز تجربه کنند البته تا جایی که به کار ایشان صدمه وارد نکند.

۹. تکرار جملات آرامش‌ بخش با خودتان

تکرار جملات‌ مثبت در مهارکردن احساسات منفی و ناامیدکننده بسیار مؤثر است و کافی است برای مدیریت خشم حتما جملات آرام‌ بخش را به‌کار ببرید. مثلا می‌توانید با خود تکرار کنید که من آرام‌ترین فرد برروی زمین هستم، همه‌ چیز خوب بوده و درست خواهد شد یا عصبانیت از من دور است. بدون‌ شک قدرت ذهن می‌تواند زندگی انسان را تحت‌الشعاع خود قرار داده و کنترل شرایط را برای فرد آسان‌تر ‌کند. بنابراین با تکرار کردن این جملات مثبت پیغامی توسط شما به ذهنتان ارسال خواهد شد که در ناخودآگاهتان به این باور می‌رسید که شخصیت شما چنین است و در طولانی‌ مدت تجربه تکرار عصبانیت را نخواهید داشت.

اخبار و مقالات اخیر طب کار برزویه
طرح ها و برنامه های روانشناسی صنعتی و سازمانی

۱۰. عدم اصرار به پاسخ دادن و واکنش نشان دادن هنگام عصبانیت

چنانچه با فردی درحال حرف زدن یا بحث کردن هستید و او کاری کرده است که باعث عصبانیت و خشم شما گردیده، از پاسخ دادن به او خودداری کنید و کمی برای خود زمان بخرید و سپس به فرد موردنظر پاسخی درست و حساب‌ شده دهید. احتمال اینکه پس از مکثی کوتاه جواب مناسب‌تری به‌ دور از خشم و طعنه به دیگران بدهید بیشتر است، پس کمی صبوری کنید.

جلوگیری از دعوا با همکاران در محیط کار
جلوگیری از دعوا با همکاران در محیط کار

 

سخن نهایی

خشم همانند هر احساس دیگری به‌ صورت کاملا غریزی در انسان‌ها وجود دارد که ممکن است هرفردی هر از گاهی آن را تجربه ‌کند. اما اگر میزان آن از حد معین فراتر برود و به‌ گونه‌ای باشد که موجب آزار و اذیت خود و اطرافیان شود، آنگاه دیگر یک احساس معمولی به‌ حساب نخواهد آمد. بلکه از دیدگاه روان‌شناختی نوعی اختلال‌ روانی محسوب خواهد شد. بنابراین اگر احساس می‌کنید که عصبانیت شما به پرخاشگری تبدیل شده، هرچه سریع‌تر برای آموختن مدیریت خشم اقدام کنید. درنتیجه با این تکنیک‌هایی که یاد گرفته‌اید به‌راحتی می‌توانید خشم خودتان را کنترل کرده و به هیچ‌کسی اجازه ندهید که اوقات‌ خوش شما را تلخ کند.

 

جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره تماس مرکز طب کار برزویه در ارتباط باشید.

۰۲۱-۴۴۳۷۷۴۰۲

چقدر مفید بود؟

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *