آزمایش تنفسی اوره UBT چیست و چه زمانی انجام می شود؟

آزمایش تنفسی اوره UBT چیست و چه زمانی انجام می شود؟

هلیکوباکتر پیلوری چیست؟

هلیکوباکتر پیلوری نام میکروب ایجاد کننده زخم معده است. هلیکوباکتر پیلوری در معده انسان در برابر اسید معده مقاومت می کند و تمایل دارد در لایه مخاطی محافظتی سطح معده و روده مخفی شده و آن را ضعیف کرده و لایه زیرین را تحریک نماید. لذا اسید معده از این لایه تضعیف شده عبور می کند و بافت ملتهب شده زیرین را می سوزاند.

و به تدریج ابتدا موجب تورم و سپس شکل گیری زخم معده به شکل دهانه آتشفشان در معده و یا روده خواهد شد. همچنین تحریکات مکرر باکتری معده (اچ پیلوری) متاسفانه می تواند زمینه ساز ایجاد سرطان معده در افراد آلوده به آن در آینده شود.

 

ارتباط بین هیلکوباکتر پیلوری و بروز سرطان معده

آژانس بین المللی تحقیق سرطان با اتکا به نتایجی که سال ها پیش جمع آوری شده، عامل عفونت میکروب معده یا “اچ پیلوری معده” و یا همان هلیکوباکتر پیلوری را یکی از عوامل بروز سرطان معرفی نموده است. همچنین بررسی ۱۲ تحقیق انجام شده روی مبتلایان به سرطان معده در افراد هلیکوباکتر پیلوری مثبت، شش برابر بیشتر از افرادی است که آلوده به این میکروب نبوده اند.

سازمان بهداشت جهانی (WHO) نیز نقش عفونت اچ پیلوری را در بروز سرطان معده همانند کشیدن سیگار در بروز سرطان ریه اسپیرومتری (تست ریه) می دانند.

” تست تنفسی اوره یا همان تست تنفسی میکروب معده می تواند روش تشخیصی سریع برای تشخیص اچ پیلوری یا هلیکوباکتر پیلوری و جلوگیری از بروز سرطان معده باشد. “

 

اخبار و مقالات اخیر طب کار برزویه
تست آستیگماتیسم و علت حساسیت چشم به نور
ارتباط بین هیلکوباکتر پیلوری و بروز سرطان معده
ارتباط بین هیلکوباکتر پیلوری و بروز سرطان معده

 

تشخیص هلیکوباکتر پیلوری

  • روش تهاجمی

استفاده از آندوسکوپی معده برای تشخیص و بررسی دقیق تر بیماری که تنها در موارد خاص توسط پزشک توصیه می شود.

  • روش غیرتهاجمی

۲ روش غیرتهاجمی برای تشخیص وجود دارد:

۱) تست سرولوژی (آنتی بادی)

تشخیص با این تست خیلی دقیق نیست. زیرا تست آنتی بادی قابلیت افتراق عفونت فعال را از غیرفعال نداشته و تنها وجود آنتی بادی علیه میکروب و میزان آن را اندازه گیری می کند.

در روش تشخیص سرولوژی ۳ آنتی بادی مورد بررسی قرار می گیرد:

  • آنتی بادی از کلاس IgG: این نوع آنتی بادی تقریبأ ۲ ماه پس از ورود باکتری به بدن مثبت شده و پس از ریشه کنی عفونت حتی تا یک سال یا بیشتر مثبت باقی می ماند.
  • آنتی بادی از کلاس IgA: این نوع آنتی بادی تقریبأ ۲ ماه پس از ورود باکتری به بدن مثبت شده و تقریبأ ۳ الی ۴ هفته پس از ریشه کنی عفونت سطح آن کاهش می یابد.
  • آنتی بادی از کلاس IgM: این نوع آنتی بادی شاخصی از عفونت حاد بوده و بالا بودن میزان این نوع آنتی بادی ناشی از عفونت حاد یا اولیه است.

 

۲) آزمایش تنفسی اوره (UBT)

این روش، روشی دقیق و ایمن برای بررسی وجود باکتری های فعال در معده بیمار به حساب می آید که ممکن است جزو آزمایشات طب کار در برخی صنعت ها مورد معاینه قرار گیرد. این روش بر پایه عملکرد آنزیم اوره ترشح شده توسط هلیکوباکتر پیلوری و تولید گاز دی اکسید کربن طراحی شده است و از دقت تشخیص بالایی برخوردار بوده و براحتی در منزل یا محل کار در عرض چند دقیقه قابل انجام است.

اخبار و مقالات اخیر طب کار برزویه
ABG روش تفسیر گاز‌های خون شریانی

 

آزمایش تنفسی اوره یا UBT چیست؟

همانطور که اشاره شده، تست UBT یک روش تشخیصی سریع و اختصاصی برای میکروب معده یا همان عامل بیماری زخم معده است که بدون نمونه گیری از خون یا اندوسکوپی معده می تواند بیماری زخم معده را تشخیص دهد.

در این تست، فرد به عنوان بیمار، یک قرص شامل اوره را به صورت ناشتا میل می کند و بعد از مدتی تنفس خود را در یک کیسه مخصوص جمع می کند. در صورتی که باکتری H.pylori در معده وجود داشته باشد، آن باکتری با اوره واکنش می‌دهد و تولید گاز دی اکسید کربن می کند که از دستگاه تنفسی بیمار دفع می‌شود و در کیسه مخصوص جمع آوری می شود. این تست برای تایید حضور یا عدم حضور باکتری H.pylori در معده استفاده می‌شود و دقت آن نزدیک به ۹۸ درصد است.

 

آمادگی جهت انجام تست تنفسی اوره (UBT)

برای آمادگی جهت انجام آزمایش میکروب معده نیاز است موارد زیر رعایت شود:

  • بیمار نباید از یک ماه پیش از انجام تست، آنتی بیوتیک و یا قرص بیسموت استفاده کرده باشد.
  • بیمار نباید در یک هفته اخیر، امپرازول، سایمتیدین، فاموتیدین و یا رانیتیدین مصرف کرده باشد.
  • مصرف غذاهای سنگین، چرب، اسیدی، شور و تند به مدت ۸ ساعت قبل از آزمایش ممنوع است.
  • حداقل ۸ ساعت پیش از انجام تست (بهترین حالت ناشتایی ۱۲ ساعت است)، از خوردن و آشامیدن پرهیز شود.
  • مصرف نوشیدنی های حاوی کافئین مثل چای، قهوه و نوشیدنی های گازدار مثل آب معدنی یا نوشابه، به مدت ۸ ساعت قبل از آزمایش ممنوع است.

آمادگی برای آزمایش میکروب معده یکی از مواردی که حتما باید قبل از انجام آزمایش UBT به آن توجه شود تا گزارش جواب کاذب به حداقل برسد: آمادگی برای آزمایش میکروب معده الزامی است و همه مواردی که به آن اشاره شد می بایست رعایت گردد.

اخبار و مقالات اخیر طب کار برزویه
داروهایی که باعث تغییر رنگ ادرار میشوند!

 

آزمایش تنفسی اوره یا UBT
نحوه عملکرد آزمایش تنفسی اوره یا UBT

 

نحوه انجام تست تنفسی اوره (UBT)

نحوه انجام تست تنفسی اوره طبق موارد زیر عبارتنداز:

  1. بلع کپسول اوره
  2. ۱۵ دقیقه انتظار
  3. دمیدن به داخل کیسه مخصوص تنفسی (حدود ۵ دقیقه)
  4. محاسبه نتیجه آزمایش توسط دستگاه در آزمایشگاه

 

مزایای تست تنفسی اوره (UBT) چیست؟

  • تنها میکروب زنده و فعال را شناسایی می کند.
  • دقت آن بیش از ۹۸ درصد است.
  • نیاز به خون گیری و آندوسکوپی ندارد.
  • سریع در عرض چند دقیقه انجام می شود.
  • انجام آن برای اطفال و زنان باردار بلا مانع است.
  • روشی مناسب جهت پیگیری درمان می باشد.
  • این روش کاملا غیر تهاجمی است.

 

عوارض تست تنفسی اوره

تست تنفسی اوره هیچ عوارضی برای انجام دهنده آزمایش ندارد و همه افراد که مشکوک به بیماری زخم معده هستند می توانند جهت تشخیص بیماری از تست تنفسی اوره استفاده کنند. تست تنفسی اوره برای همه افراد مشکوک به میکروب معده مناسب است و طبق بروشور کیت آزمایش، عوارض تست تنفسی اوره وجود ندارد.

 

مجموعه تخصصی طب کار برزویه دارای مجوز انجام خدمات سلامت شغلی (معاینات بدو استخدام و معاینات دوره ای) از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و همچنین سازمان تامین اجتماعی است. این مرکز تخصصی با بهره مندی از تیم مجرب، متخصص و حرفه ای، مجموعه ای پیشرو در ارائه تمامی معاینات طب کار است.

جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره تماس مرکز طب کار برزویه در ارتباط باشید.

📞 ۰۲۱-۴۴۳۷۷۴۰۲

5/5 - (2 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *