طرح ها و برنامه های روانشناسی صنعتی و سازمانی

روانشناسی صنعتی

طرح ها و برنامه های روانشناسی صنعتی و سازمانی

دنیای امروز با سرعت سرسام‏ آوری در گردش است. دورنمای تخصص در هزاره جدید غیرقابل پیش‏ بینی تر از هر زمان دیگری است. نظام‏ها دستخوش کاهش یا تعدیل کارکنان، سازمان بندی مجدد، تأمین منابع از هر سو و تغییرات بنیاد فن‏ آوری هستند. ادغام‏ های بزرگ در سطح گسترده ‏تری بوقوع می پیوندد و تخصص‏ های بیشتری پدید می آید. جهانی شدن صنایع و سازمانها نمایشگر چالش های رقابت جویانه و فرصتهای بی سابقه است. امروزه می توان با اطلاع از دگرگونی‏ های ابزارها و منابع مختلف، هم‏سویی با روندها، خط مشی‏ ها و شناسایی نحوه هماهنگی این روندها با سلیقه‏ ها، اولویت ها و زمینه های فرهنگی، نفع زیادی برد.

در دنیای نوین تنها چیز قطعی و مسلم «تغییر» است. مسئله مهم و ضروری آن است که خود را برای تغییرات آماده کنیم، آن را بپذیریم و برای آن برنامه‏ ریزی نماییم. در این عصر دیگر به نیروی عضلانی که فقط وظیفه‏ اش کار تکراری و بدون تنوع نبوده است، نیازی نیست. در جهانی که تنها عامل تحول آن «دانایی» است، دیگر نمی توان شغل و مشاغل را مانند گذشته معنا نمود. وقتی دانایی؛ داده‏ ها، اطلاعات، تصاویر ذهنی، نمادها، فرهنگ و ایدئولوژی معنی شود، نیروی انسانی هم به عنوان عاملی متکی به ایده‏ ها، بصیرت ها و اطلاعات جدید تعریف می شود که می تواند در محیط‏ های کاری متنوع و مجهز به فناوری‏ های پیچیده کار کند. بشر امروز برای سازگاری مؤثر با جهان در حال تغییر، از تمام حوزه‏ های علم و ابزارهای آن بهره می برد. او در این مسیر دشوار روش‏های مختلفی مثل انبوه‏ زدایی، طراحی محیط ‏های شغلی، کوچکتر کردن مقیاس‏ های کاری، سازماندهی مجدد، انسجام سیستم ها، برقراری زیرساختها و … را بکار بست و با افزایش تجربه در این حوزه‏ ها به شکل روزافزون به اهمیت منحصر به فرد عامل انسانی پی برد. به عبارت دیگر تمام این تمهیدات بدون شناخت حرفه‏ ای، آمادگی روانی – جسمی و انعطاف‏پذیری این عامل، بی‏ نتیجه خواهد ماند. درک ارزش نیروی انسانی و تأثیر فوق‏ العاده آن در عرصه تجارت و قلمرو اقتصاد با شناخت کاربردهای بی شمار شاخه های روان شناسی، بویژه روان شناسی صنعتی و سازمانی همراه بود. این شاخه از دانش با هدف مطالعه عملی رابطه میان انسان و دنیای مشاغل، گستره وسیعی از حوزه‏ ها مانند رفتار سازمانی، روان شناسی مهندسی، بالندگی سازمانی، مشاوره حرفه‏ ای، روان شناسی مدیریت و … را دربر می گیرد. پژوهشگران این حوزه در دهه‏ های گذشته سودمندی های چشمگیر بخش‏های مختلف آن را به اثبات رسانده اند. در این میان روان‏شناسی امور کارکنان از جایگاه ویژه ‏ای برخوردار است.

اخبار و مقالات اخیر طب کار برزویه
جلوگیری از فشار کاری زیاد و کنترل عصبانیت در محیط کار

بی شک هیچ حوزه ای از روان‏شناسی صنعتی و سازمانی به اندازه این حوزه با عامل انسانی و رابطه آن با مشاغل و مقوله مهم اثربخشی و کارآیی سروکار ندارد. قلمرو روان‏شناسی امور کارکنان وظایف گوناگون و مهمی از قبیل استخدام، گزینش به کارگماری، آموزش، پاداش، ترفیع و … را شامل می شود. روان‏شناسان علاقمند به این امور محور فعالیت خویش را بر دو مفهوم بسیار مهم، یعنی شغل و شاغل قرار می دهند. به نظر این افراد، تمام اثربخشی و کارآیی در یک شغل در وهله نخست به تشریح و تعریف درست ویژگی‏ های شغل و خصوصیات مشاغل و همچنین ارتباط و تناسب دقیق میان این دو بستگی دارد.

به بیان دیگر، حرفه علاوه بر کاروبار، توالی ای از نگرشها و رفتارهاست که با کار پیوند دارد و به کل تجربه زندگی ها مربوط می‏ شود، یک حرفه در واقع تلفیقی از شخصیت ما، با فعالیتهای کاری ما است. پس هر چقدر شخصیت شاغل با فعالیتهای کاری او انطباق بیشتری داشته باشد حرفه او اثربخشی، کارآیی و در نهایت بهره‏ وری مطلوب تری خواهد داشت.

بهره‏ وری

تا هنگامی که بهره ‏وری در همه سازمانهای فعال کشور به حد بهینه یا به عبارت دیگر به سطح ممکن نرسد، امکانات موجود برای رشد، ترقی و پیشرفت کشور در ابعاد مختلف اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و … فراهم نخواهد آمد.

هر چند عوامل متعدد و درهم بافته ای باعث می شوند تا بهره ‏وری یک سازمان افزایش یابد و در سطح دلخواه نیز ثابت باقی بماند، اما اهمیت رهبری و مدیریت اثربخش وجود یا حضور فعال مدیران موفق، شایسته و کارآمد در سازمان از اهمیت عوامل دیگر در همین زمینه، بیشتر است.

اخبار و مقالات اخیر طب کار برزویه
کاهش استرس شغلی در محیط کار و شناخت عوامل

برای تحقق اصول فوق لازم است آنچنان ابزار سنجش و ارزیابی را به کار گیریم که طی آن، مدیران موفق از مدیران ناموفق، کارشناسان و کارمندان کارآمد، از آنان که در شرایط یکسان در کار خود موفق نیستند تمییز داده شوند.

در صورتی که مدیران یک سازمان در دوره های آموزشی مفید، اثربخش، مؤثر و مبتنی بر مفاهیم و راهبردهای بزرگسال آموزی شرکت نکنند و طی آن مهارتهای شناختی، هیجانی و رفتاری خاص مدیران موفق را کسب نکنند، امکان افزایش بهره‏ وری خود و در نتیجه امکان افزایش بهره‏ وری واحد یا سازمان تحت نظارت خود را نیز نخواهند داشت.

در صورتی شرکت کنندگان در یک دوره آموزشی می توانند بهترین بهره را از شرکت در چنین دوره ای بگیرند که انتخاب آنان برای تصدی شغلی که به عهده خواهند گرفت براساس برنامه‏ های از قبل تعیین شده و روش های علمی آزمایش و انتخاب، صورت گرفته باشد.

تا وقتی یک یک مشاغل هر سازمان تجزیه و تحلیل نشده باشند و طی آن وظایف گوناگون هر شغل و ویژگی‏های شخصیتی (شناختی، هیجانی و رفتاری) لازم برای انجام موفقیت‏ آمیز آن وظایف مشخص نشده باشند، انتخاب و استخدام کارکنان سازمان به درستی و صحت، انجام نخواهد گرفت. برای اینکه مدیران اثربخش بتوانند نقش خود را به خوبی ایفا کند، لازم است کارکنان تحت نظارت او نیز برای انجام دادن وظایف شغلی خودانگیخته شده باشند. انگیزش آنان در جهت ارزش گذاری برای افزایش بهره‏ وری تغییر یافته باشد، خود را به عنوان عضوی از سازمان بدانند، فشار روانی در سازمان به حداقل ممکن رسیده باشد، شبکه های ارتباطی سازمان در سلامت کامل باشد، محیط و فرهنگ سازمانی مناسبی را فراهم آورند.

اخبار و مقالات اخیر طب کار برزویه
کاربرد روانشناسی در محیط های کار و صنعت

 

برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره تماس مرکز طب کار برزویه در ارتباط باشید.

📞 ۰۲۱-۴۴۳۷۷۴۰۲

چقدر مفید بود؟

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *