بهداشت شغلی و ایمنی محیط کار


بهداشت شغلی و ایمنی محیط کار

هدف از رعایت اصول ایمنی محیط کار برای محافظت افراد از آسیب دیدن هنگام کار کردن می باشد. برای رعایت کردن ایمنی و بهداشت شغلی، دقت به یک سری موارد ضروری است.

امروزه اهمیت مدیریت ایمنی در دستیابی به کارایی سازمان به طور فزاینده ای مورد توجه قرار گرفته است. مقررات ایمنی روز به روز سخت­گیرانه تر می شود و از نگاه کارکنان نیز ایمنی شرط اولیه محیط کار است. حتی می توان گفت علت اصلی پیدایش سیستم های مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی،‌ ایجاد راهی برای رعایت مقررات اجباری است که روز به روز سخت­گیرانه تر می شوند. البته امروز همگان بر این باورند که ایمنی و بهداشت به سیستم مدیریت فعالی نیاز دارد، چرا که ایمنی و بهداشت را نمی توان از طریق مقررات اجباری یا احساس جمعی و یا توسط یک فرد به تنهایی تامین کرد .

 

استفاده از تجهیزات ایمنی

استفاده از تجهیزات ایمنی یکی از مهم ترین اصول ایمنی در محیط کار است. کارفرما باید تجهیزات ایمنی را متناسب با نوع کار فراهم آورد و کارگران و مهندسان نیز باید تمامی آنها را مورد استفاده قرار دهند. از این تجهیزات می توان به لباس کار، کلاه ایمنی، دستکش ایمنی، عینک ایمنی، گوشی ایمنی، ماسک ایمنی و کفش ایمنی اشاره داشت. این تجهیزات برای هر حرفه خصوصیات و مشخصات خاصی دارد. بهتر است از بهترین انواع تجهیزات ایمنی و مطابق با استانداردهای جهانی استفاده کنید تا در حین کار خطری شما را تحدید نکند. شناخت انواع تجهیزات ایمنی و تهیه آن به عهده کارفرما می باشد.

از دیگر تجهیزات ایمنی که باید در محیط کار فراهم باشد تجهیزات ایمنی محیط کار است.

یک محیط کار باید از لحاظ ایمنی برای انجام کار آماده باشد. برای مثال باید از تجهیزات کار در ارتفاع، تجهیزات ایمنی مورد نیاز برای امن کردن محیط کار استفاده شود. این تجهیزات شامل تجهیزاتی ایمنی عمومی نیز می شود. هر فردی که برای کار و یا نظارت به محیط کار مراجعه می نماید باید تجهیزاتی استفاده نماید تا از بروز خطرات احتمالی پیشگیری شود. این تجهیزات شامل کلاه ایمنی، کفش ایمنی، در صورت نیاز دستکش ایمنی، لباس ایمنی و عینک ایمنی نیز می شود.

اخبار و مقالات اخیر طب کار برزویه
تاثير تغذيه با شير

همچنین کارشناسان عقیده دارند که همه‌ی برنامه ‌های ایمنی محیط ‌های کار باید فعالیت ‌های بهداشتی و ایمنی را در برنامه ‌های خود داشته باشند و هر یک از کارکنان باید نقشی در آن ایفا نمایند. از طرف دیگر، فعالیت‌ های ایمنی و بهداشتی در محیط کار به تعهد مدیریتی نیازمند است تا کارکنان به اهمیت آن پی ببرند.

 

بهداشت و ایمنی محیط کار
بهداشت و ایمنی محیط کار

 

نکات‌ اثر بخش فعالیت‌ های ایمنی

  • از وقوع لغزش و سقوط جلوگیری کنید

  1. گزارش دادن و پاک نمودن قطره‌ها و چکه‌ها
  2. خالی نگه داشتن راهرو‌ها و خروجی‌ها از اقلام موجود در محیط کار
  3. نصب آینه و علائم هشدار در نقاط کور
  4. ترمیم یا تعویض کف‌‌پوش فرسوده، آسیب‌دیده و پاره شده
  5. استفاده از قطره‌گیر و محافظ

 

  • خطرات آتش‌سوزی را برطرف نمایید

  1. مواد قابل‌اشتعال را تنها به مقدار مورد نیاز در محیط کار نگه‌داری کنید. وقتی نیازی به این مواد نباشد، باید آنها را به یک انبار ایمن انتقال دهید.
  2. مواد قابل‌اشتعال و زودسوز را در محلی مشخص و دور از منابع احتراق نگه‌داری کنید.
  3. از آلوده شدن لباس‌ خود با مایعات قابل‌اشتعال جلوگیری کنید. در صورت وقوع این اتفاق، لباس‌های خود را تعویض نمایید.
  4. نباید هیچ مانعی در راهروها و درب‌های خروج‌ اضطراری وجود داشته باشد. درب‌های منتهی به راه‌پله‌ها باید بسته نگه داشته شوند. از انباشتن کالاها یا اقلام در راه‌پله‌ها اجتناب کنید.
  5. مواد اولیه‌ را حداقل ۴۶ سانتی‌متر از آب‌پاش‌های خودکار، کپسول‌های آتش‌نشانی و کنترل‌کننده‌های آب‌پاش‌ها دور نگه دارید.

 

  • میزان گرد و غبار را کنترل کنید

بر اساس نظر اتحادیه‌ی ملی محافظت در برابر آتش، انباشتگی بیش از ۱/۳۲ گرد و غبار در هر اینچ یا ۰/۸ میلی‌متر که باعث پوشیدگی حداقل ۵ درصد سطح اتاق می‌شود می‌تواند منجر به انفجاری شدید گردد. این انباشتگی گرد و غبار به ضخامت یک سکه یا گیره‌ی کاغذ است.

اخبار و مقالات اخیر طب کار برزویه
واکسن کرونا تا چه مدت باعث ایمنی در بدن می‌شود؟

 

  • از جاری شدن مواد در محیط کار جلوگیری کنید

زیرپایی‌های محیط کار، که می‌تواند پارچه‌ای یا چسبناک باشد، باید تمیز باشند و به‌خوبی نگه‌داری شوند. این کار از ترشح مواد خطرناک به سایر جاها جلوگیری می‌کند. همه‌ی زیرپایی‌ها را بررسی کنید تا اطمینان حاصل نمایید که مواد خطرناک از طریق آنها به جاهای دیگر انتقال پیدا نمی‌کند.

 

  • از ریختن اشیاء جلوگیری به عمل آورید

  1. از جعبه‌ی انباشت استفاده کنید
  2. مواد و ابزار را درست روی میز قرار دهید
  3. اشیاء سنگین را در قفسه‌های پایین بگذارید
  4. تجهیزات را دور از لبه‌ی میز قرار دهید
  5. از انباشتن اشیاء در جاهایی که محل عبور کارکنان است خودداری کنید

 

  • به‌هم‌ ریختگی‌ها را مرتب نمایید

ابزارها و مواد را از راهروها، خروجی‌های اضطراری، تابلوهای برق و درب‌ها جمع کنید و محیط را مرتب نمایید. سطل‌های زباله را پیش از سرریز شدن خالی کنید.

 

  • مواد را به درستی انبار کنید

مواد و تجهیزات استفاده‌نشده را باید دور از دسترس کارکنان انبار کرد. بر اساس قوانین CCOHS، نباید از محیط کار برای ذخیره‌سازی و انبار استفاده کنید. به یاد داشته باشید که هر چیزی را پس از استفاده، مجددا به جای خود بازگردانید.

 

  • از ابزارها و تجهیزات ایمنی شخصی استفاده کنید و آنها را مورد بازرسی قرار دهید

بر اساس قوانین CCOHS، به طور منظم ابزارها را بازرسی، تمیز و ترمیم کنید. هرگونه ابزار معیوب را از محیط کار دور بریزید.

 

  • میزان تکرار فعالیت‌های ایمنی و بهداشتی را مشخص نمایید

  1. همه‌ی کارکنان باید در فعالیت‌های ایمنی و بهداشتی به ویژه مرتب‌سازی محیط کار شرکت کنند، خطرات ایمنی را گزارش دهند و ترشحات و قطرات ریخته شده را تمیز نمایند.
  2. پیش از پایان شیفت، کارکنان باید محیط کار خود را بازرسی و تمیز کنند و مواد غیرقابل استفاده را دور بریزند. این کار می‌تواند زمان لازم برای تمیزکاری در دفعات بعدی را کاهش دهد.
  3. میزان تولید خرده‌ریزه‌ها یا مواد آلوده در محیط کار می‌تواند میزان تکرار فعالیت‌های مربوط به ایمنی و بهداشتی را مشخص نماید. یک شرکت باید ترکیبی از تمیزکاری کلی و مفصل و تمیزکاری سبک و پرتکرار شامل رفت‌و‌روب و پاک‌سازی ترشحات را در برنامه‌ی خود قرار دهد.
اخبار و مقالات اخیر طب کار برزویه
خبر مهم درباره فرسودگی شغلی

 

  • قوانین مدوّن تهیه نمایید

برای رعایت ایمنی و بهداشت محیط کار، قوانین کارآمد وضع کنید. کارشناسان بر سر لزوم تدوین سیاست‌های ایمنی و بهداشتی اتفاق‌نظر دارند. به گفته‌ی نورتون، بدین ترتیب، چنین فعالیت‌هایی شکل رسمی و تعریف‌شده به خود می‌گیرند. برنامه‌‌های مدوّن می‌توانند مشخص نمایند که باید از چه شوینده، ابزار یا روشی استفاده نمود.

 

  • تفکر درازمدت داشته باشید

فعالیت‌های ایمنی و بهداشتی، تدابیر یک باره نیستند و باید به همراه نظارت و ارزیابی ادامه پیدا کنند. اسناد و گزارشات را نگه‌داری کنید، یک برنامه‌ی زمانبندی برای بازرسی داشته باشید، خطرات احتمالی را گزارش کنید و به کارکنان لزوم استمرار انجام فعالیت‌های ایمنی و بهداشتی را گوشزد کنید. اهداف و انتظاراتی تعیین کنید و ارزیابی های خود را بر مبنای این اهداف انجام دهید.

 

بهداشت شغلی
بهداشت شغلی ایمنی محیط کار

 

کلام آخر

مسائل و مشکلات مربوط به فعالیت‌های ایمنی و بهداشتی، بسیار معمول هستند و به راحتی می‌توان آنها را برطرف نمود. فقط نیاز به پافشاری و صرف وقت دارد.

 

جهت کسب اطلاعات بیشتر با مرکز طب کار برزویه در تماس باشید.

۰۲۱-۴۴۳۷۷۴۰۲

4.2/5 - (6 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *