وزوز گوش به چه علت است و درمان قطعی آن چیست؟

وزوز گوش به چه علت است و درمان قطعی آن چیست؟

وزوز گوش

اصطلاح وزوز گوش مربوط به زمانی است که صدای زنگ یا صداهای عجیب و غریب دیگر را در یک گوش یا هر دو گوش خود احساس می­ کنید. این صدا خارجی نیست و افراد دیگر معمولا نمی­ توانند آن را بشنوند. وزوز گوش عموما در بزرگسالان مسن یک مشکل شایع است و حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد افراد را درگیر می­ کند. این عارضه معمولا به دلیل یک بیماری زمینه­ ای مثل ضعیف شدن شنوایی مربوط به سن، آسیب گوش یا مشکل در سیستم گردش خون ایجاد می­ شود. برای بسیاری از افراد وزوز گوش با درمان علت زمینه یا سایر درمان­ هایی که منجربه کاهش یا پوشاندن صدا می­ شود بهبود پیدا می­ کند.

 

❗ علائم وزوز کردن گوش

وزوز گوش می ­تواند انواع دیگری از صداهای ساختگی و آزاردهنده را در گوش ایجاد کند؛ از جمله صداهایی مشابه غر زدن، کلیک کردن، بغل کردن، زمزمه کردن و… صداهای وزوز در گوش از حالت غرش تا صدای فریاد زدن را دربر می­ گیرد. در بعضی موارد صدا به قدری بلند است که توانایی تمرکز یا شنیدن یک صدای خارجی را مختل می­ کند. این عارضه ممکن است همیشگی باشد یا ممکن است گاهی احساس شود گاهی نشود. در موارد نادر، صدا در گوش اغلب همگام با ضربان قلب می­ تواند به شکل یک صدای ضربان­ دار ریتمیک یا خشن اتفاق بیفتد؛ به این حالت وزوز گوش ضربان­ دار گفته می شود. برخی از علائم وزوز گوش عبارتند از:

  1. شنیدن صدای زنگ: بسیاری از افراد صدایی مانند زنگ یا بوق ممتد در گوش‌ های خود می‌ شنوند.
  2. صدای وزوز: صدایی شبیه به وزوز حشره یا باد ممکن است شنیده شود.
  3. صدای هیس: برخی از افراد صدایی مانند هیس یا خش‌خش را تجربه می‌ کنند.
  4. صدای تپش یا ضربان قلب: وزوز گوش ممکن است به صورت ضربان‌دار باشد و با تپش قلب هم‌زمان شود.
  5. صدای جیغ: در برخی موارد، افراد صدایی شبیه به جیغ یا سوت بسیار بلند می‌ شنوند.
  6. تغییرات در شدت و تناوب یک صدا: وزوز گوش ممکن است پیوسته یا متناوب باشد و شدت آن می‌تواند تغییر کند.
  7. همراهی با مشکلات شنوایی: وزوز گوش می‌ تواند با کاهش شنوایی یا حساسیت به صداهای بلند همراه باشد.
  8. احساس فشار یا پری در گوش: برخی افراد همراه با وزوز گوش، احساس فشار یا پری در گوش‌های خود دارند.

این علائم می‌توانند در یک یا هر دو گوش احساس شوند و ممکن است به صورت خفیف تا شدید ظاهر شوند. اگر وزوز گوش به صورت مزمن و ناتوان‌ کننده است، مشاوره با یک متخصص گوش، حلق و بینی یا شنوایی‌ سنجی در یک مرکز تخصصی مانند مرکز طب کار برزویه توصیه می‌شود.

اخبار و مقالات اخیر طب کار برزویه
گوش های ما چطور صداها را میشنود؟

 

ساختار گوش انسان و عارضه وزوز گوش
ساختار گوش انسان و عارضه وزوز گوش

انواع وزوز گوش

چهار نوع مختلف وزوز در گوش وجود دارد:

  • وزوز گوش ذهنی

شایع ترین نوع وزوز گوش است. علائم آن تنها توسط افراد مبتلا به آن شنیده می شود که معمولا با قرار گرفتن در معرض سر و صدای بیش از حد ایجاد می شود. این نوع وزوز ممکن است ناگهانی ظاهر و ناپدید شود و ممکن است ۳ تا ۱۲ ماه طول بکشد. در برخی موارد شدید ممکن است هرگز متوقف نشود.

  • وزوز گوش مرتبط با عصب

معمولا ناشی از یک اختلال، مانند بیماری منیر است، که عمدتا بر عملکرد شنوایی مغز تاثیر می گذارد.

  • وزوز گوش حسى

مرتبط با سیستم حسی مى باشد.

  • وزوز گوش بیرونى

یک شکل نادر وزوز در گوش است که ممکن است ناشی از انقباض عضلانی ناخواسته یا ناهنجاری های عروقی باشد. وقتی علت درمان می شود، وزوز گوش معمولا به طور کامل متوقف می شود. این تنها شکل وزوز است که توسط یک ناظر خارجی شنیده می شود و قابلیت درمان دائمى را دارد.

 

علت وزوز کردن گوش

بعضی شرایط باعث ایجاد یا بدتر شدن وزوز گوش می­­ شود. متأسفانه در بسیاری از موارد هرگز دلیل دقیق آن مشخص نمی­ شود. اما طبق تحقیقات به عمل آمده دلایل اصلی آن به شرح زیر است:

  • از دست دادن شنوایی

سلول­ های کوچک و ظریف مویی در گوش داخلی شما وجود دارد (حلزون گوش) که با دریافت امواج صوتی حرکت می­کند. این حرکت منجر به تحریک سیگنال­ های الکتریکی در امتداد عصب از گوش به مغز (عصب شنوایی) می ­شود. مغز این سیگنال­ ها را به ­عنوان صدا تفسیر می­ کند.

  • خم شدن موهای گوش داخلی

این موضوع با افزایش سن یا زمانی که به ­طور منظم در معرض صداهای بلند قرار می ­گیرید اتفاق می­ افتد. موها تکان ­های الکتریکی تصادفی را به مغز شما وارد می­ کنند که باعث ایجاد صدا در گوش شوند.

  • عفونت گوش یا انسداد مجرای گوش

مجاری گوش شما می­ تواند با تجمع مایعات (عفونت گوش)، موم گوش، خاک یا سایر مواد خارجی مسدود شود. انسداد می­ تواند فشار گوش شما را تغییر دهد و وزوز گوش را ایجاد کند.

  • آسیب ­های سر یا گردن

ضربه به سر یا گردن می ­تواند بر گوش داخلی، اعصاب شنوایی یا عملکرد مغز مرتبط با شنوایی تأثیر بگذارد. چنین صدماتی معمولاً فقط در یک گوش باعث ایجاد وزوز می شود.

علت، تشخیص و درمان وزوز گوش
علت، تشخیص و درمان وزوز گوش

 

” علت وز وز کردن گوش فقط محدود به دلایل گفته ­شده نیست بلکه سایر مشکلات گوش، بیماری­ های مزمن و… هم بر اعصاب گوش یا مرکز شنوایی مغز تأثیر می ­گذارد. “

 

  • بیماری منیر

وزوز گوش می ­تواند شاخص اولیه بیماری منیر باشد؛ یک اختلال گوش داخلی که ممکن است در اثر فشار غیرطبیعی مایع گوش داخلی ایجاد شود.

  • اختلال عملکرد لوله استاش

در این شرایط لوله موجود در گوش شما که گوش میانی را به بالای گلو متصل می­ کند همیشه منبسط می­ ماند و همین امر می ­تواند احساس سنگینی یا وزوز در گوش شما ایجاد کند.

  • تغییر استخوان گوش

سفت شدن استخوان­ ها در گوش میانی (اتوسکلروز) ممکن است بر شنوایی شما تأثیر بگذارد و باعث ایجاد این عارضه شود. این وضعیت ناشی از رشد غیرطبیعی استخوان است.

  • اسپاسم عضلات گوش داخلی

عضلات گوش داخلی ممکن است متشنج شود (اسپاسم)، کاهش شنوایی و احساس سنگینی در گوش ایجاد کند. این اتفاق می ­تواند ناشی از بیماری­ های عصبی از جمله مالتیپل اسکلروزیس یا ام اس MS هم باشد.

  • اختلالات مفصل گیجگاهی فکی (TMJ)

مفصل هر دو طرف سر در مقابل گوش­ ها جایی که استخوان فک پایین با جمجمه برخورد دارد می­ تواند عارضه وزوز گوش ایجاد کند.

  • نوروم صوتی یا دیگر تومورهای سر و گردن

نوروم آکوستیک یک تومور غیرسرطانی (خوش­خیم) است که روی عصب جمجمه ایجاد می­ شود که از مغز به گوش داخلی می­ رسد و تعادل و شنوایی را کنترل می کند. تومورهای دیگر سر، گردن یا مغز می­ تواند باعث ایجاد وزوز گوش شود.

  • اختلالات عروق خونی

شرایطی که بر رگ­ های خونی شما تأثیر می­ گذارد مانند تصلب شرایین، فشار خون بالا یا منقبض و بدشکل شدن رگ ­های خونی نیز می ­تواند باعث شود خون با نیروی بیشتری در رگ­ ها حرکت کند. این تغییرات جریان خون می ­تواند باعث ایجاد صدای وزوز مانند در گوش شود یا آن را شدیدتر کند.

اخبار و مقالات اخیر طب کار برزویه
صدا (صوت) چیست؟

 

⚠ عوارض وزوز گوش

وزوز گوش به ­طور متفاوت روی کیفیت زندگی افراد تأثیر می­ گذارد. اگر وزوز گوش دارید ممکن است موارد زیر را تجربه کنید:

  • صدا در گوش و سردرد
  • خستگی
  • فشار
  • مشکلات خواب
  • مشکل در تمرکز
  • مشکلات حافظه
  • افسردگی
  • اضطراب و تحریک ­پذیری
  • مشکلات زندگی، شغلی و خانوادگی

درمان این شرایط مرتبط ممکن است به ­طور مستقیم روی وزوز گوش تأثیر نگذارد اما می ­تواند به شما کمک کند تا احساس بهتری داشته باشید.

عوارض وزوز گوش در فرد
عوارض وزوز گوش در فرد

 

تشخیص وزوز گوش

پزشک با علائم بیمار وزوز گوش را تشخیص می­ دهد. اما برای درمان علائم، سعی می­ کند تشخیص دهد که این عارضه به علت بیماری زمینه ­ای دیگری ایجاد شده است یا خیر! برای کمک به شناسایی علت آن پزشک احتمالا از شما در مورد سابقه پزشکی شما می ­پرسد و گوش، سر و گردن شما را معاینه می­ کند. آزمایشات معمول شامل موارد زیر است:

  • شنوایی ­‌شناسی

در طول آزمون شما در یک اتاق ضدصدا می­ نشینید و گوشی­ هایی روی گوشتان قرار می‌ دهید که همزمان صداهای خاصی را به یک گوش شما منتقل می­ کند. شما زمان شنیدن صدا را مشخص خواهید کرد و نتایج شما با نتایج طبیعی برای سن شما مقایسه می­ شود. این آزمون می­ تواند به رد یا شناسایی علل احتمالی وزوز گوش کمک کند.

ادیومتری شنوایی سنجی و شنوایی شناسی
ادیومتری شنوایی سنجی و شنوایی شناسی

 

  • جنبش سر و گردن

پزشک ممکن است از شما بخواهد چشم ­های خود را حرکت دهید، فک خود را فشار دهید یا گردن، دست­ ها و پاها را به حرکت درآورید. اگر وزوز گوش شما تغییر کند یا بدتر شود ممکن است به شناسایی یک اختلال اساسی که نیاز به درمان دارد کمک کند.

  • آزمایشات تصویربرداری

بسته به دلیل مشکوک وزوز گوش ممکن است به آزمایشات تصویربرداری مانند سی ­تی ­اسکن یا ام ­آر آی نیاز داشته باشید.

اخبار و مقالات اخیر طب کار برزویه
محافظت از گوش ها در محیط خطرناک

 

❓ آیا عارضه وزوز گوش درمان پذیر است؟

وزوز گوش (تینیتوس) یک تجربه شایع است که بسیاری از افراد در طول زندگی خود با آن مواجه می‌شوند. وزوز گوش ممکن است به صورت صدای زنگ، وزوز، هیس یا حتی صدای ضربان قلب شنیده شود. این وضعیت می‌تواند موقت یا مزمن باشد و شدت آن می‌تواند از خفیف تا شدید متغیر باشد.

” درمان وزوز گوش بستگی به علت زمینه‌ای آن دارد. “

اگر وزوز گوش ناشی از یک مشکل پزشکی خاص مانند عفونت گوش، آسیب به گوش داخلی، یا مشکلات مرتبط با عروق خونی باشد، درمان آن مشکل می‌ تواند به کاهش یا از بین بردن وزوز گوش کمک کند.

درمان‌ها ممکن است شامل استفاده از داروها، تکنیک‌ های مدیریت استرس، تغییرات در سبک زندگی و استفاده از دستگاه‌های کمکی مانند سمعک‌ ها یا دستگاه‌ های تولید صدا برای پوشاندن وزوز گوش باشد. در مواردی که وزوز گوش به علت‌های ناشناخته یا درمان‌ ناپذیر است، هدف درمان معمولا مدیریت علائم و بهبود کیفیت زندگی بیمار است. مشاوره با یک متخصص گوش، حلق و بینی یا انجام تست شنوایی‌ سنجی ادیومتری می‌تواند به تعیین بهترین راهکار درمانی کمک کند. در ادامه به برخی از موارد کمک درمانی خواهیم پرداخت.

❓ چگونه صدای وزوز گوش را برطرف کنیم؟

درمان این عارضه به علت ایجاد آن بستگی دارد. اگر علت آن یک بیماری زمینه‌ای باشد، باید برای درمان آن بیماری اقدامات لازم انجام شود. پزشک ممکن است هر یک از موارد زیر را برای درمان توصیه کند:

  • شستشوی گوش: با حذف جرم گوش انسداد برطرف‌ شده و ممکن است، صدای وزوز از بین برود.
  • درمان بیماری عروق خونی: اگر علت وزوز شرایط نامناسب عروق خونی باشد، ممکن است به دارو، جراحی یا روش‌ های درمانی دیگر نیاز باشد.
  • سمعک: اگر علت این مشکل کم‌شنوایی ناشی از سروصدا یا افزایش سن باشد، استفاده از سمعک به بهبود شنوایی کمک می‌کند.
  • تغییر دارو: اگر علت وزوز عوارض ناشی از مصرف داروی خاصی باشد، پزشک داروی دیگری جایگزین کرده یا مصرف آن را کاهش می‌دهد.

 

مجموعه تخصصی طب کار برزویه دارای مجوز انجام خدمات سلامت شغلی (معاینات بدو استخدام و معاینات دوره ای) از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و همچنین سازمان تامین اجتماعی است. این مرکز تخصصی با بهره مندی از تیم مجرب، متخصص و حرفه ای، مجموعه ای پیشرو در ارائه تمامی معاینات طب کار است.

جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره تماس مرکز طب کار برزویه در ارتباط باشید.

📞 ۰۲۱-۴۴۳۷۷۴۰۲

 

4.7/5 - (6 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *