ترک اعتیاد به قرص ب۲؛ قرص B2 چیست؟

ترک اعتیاد به قرص ب۲؛ قرص B2 چیست؟

قرص ب۲ یا بوپرنورفین چیست؟

قرض ب۲ یا بوپرنورفین برای درمان وابستگی و اعتیاد به مواد افیونی (مواد مخدر) استفاده می‌شود. بوپرنورفین شایع‌ترین دارو برای درمان اعتیاد به سایر داروها است و در برخی کمپ‌ها و مراکز غیر‌تخصصی ترک مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دارو به همان گیرنده‌هایی در مغز متصل می‌شود که مواد مخدرها متصل می‌شوند، قرص B2 عوارض جانبی داشته و باعث نئشگی آنچنان زیادی نمی‌ شود.

 

 

عوارض قرص زیر زبانی B2

هنگامی که یک داروی شبه مخدر در زمان طولانی استفاده می‌شود، ممکن است به یک عادت تبدیل شود و باعث وابستگی ذهنی یا جسمی شود. در صورت قطع ناگهانی قرص بوپرنورفین، وابستگی جسمی ممکن است منجر به بروز عوارض قرص زیر زبانی B2 شود.

بوپرنورفین یا همان قرص B2 باعث ایجاد حالت خوشی مشابه مصرف هروئین، مورفین و سایر مخدرها در بدن مصرف‌کننده می‌ گردد. عوارض جانبی B2 یا واکنش‌های جدی که نیاز به مراقبت از پزشک دارند، شامل: توهم، درد شدید معده، غش کردن است.

با این حال اثرات بوپرنورفین بسیار خفیف‌تر از اثرات سایر مواد اعتیادآور است. اما اثرات بوپرنورفین زمانی که به یک دوز مشخصی می‌رسد، ثابت است. به این معنا که افزایش دوز مصرفی B2 باعث شدیدتر شدن حالات نشئگی فرد نخواهد شد. علاوه بر این، اور دوز کردن با بوپرنورفین بسیار دشوارتر از سایر مخدرها می‌باشد.

 

علائم اعتیاد به قرص B2

شناسایی علائم و نشانه‌های سوءمصرف و اعتیاد به بوپرنورفین می‌تواند به شما یا نزدیکانتان در تشخیص به موقع اعتیاد کمک کند، تا هر چه زودتر به دنبال روش درمانی مناسب برای ترک بوپرنورفین یا همان B2 باشید.

  • خستگی مفرط
  • سرگیجه
  • تهوع
  • بی‌خوابی
  • افسردگی
  • کاهش تمرکز
  • تعریق شدید
  • از علائم اولیه سوء مصرف بوپرنورفین، استفاده از این دارو بصورت سرخود و بدون تجویز پزشک و یا مصرف دوز بیشتر، در تعداد دفعات بیشتر از دستور پزشک می‌باشد. همچنین اگر بیمار درخواست دوز بیشتر برای مصرف در خانه دارد، می‌تواند نشانه‌ای از اعتیاد به قرص B2 باشد.
  • برخی از افرادی که به بوپرنورفین اعتیاد دارند، دارو را از بازار سیاه تهیه کرده، یا به چندین پزشک مراجعه می‌کنند تا چندبار برای دارو نسخه بگیرند. گذراندن وقت بیش از حد درمورد راه‌های تهیه قرص ب۲، یکی دیگر از علائم بالقوه سوءمصرف و اعتیاد به بوپرنورفین می‌ باشد.
  • افراد مصرف‌کننده همچنین علاقه دارند تا این دارو را پس از هر گونه مشکل در منزل، مدرسه، یا کار مصرف کنند. بعضی اوقات، بیمار بارها سعی به ترک B2 می‌کند، اما به تنهایی موفق نمی‌ شود.
اخبار و مقالات اخیر طب کار برزویه
کوررنگی چیست؟ انواع کوررنگی، تشخیص و درمان آن

 

❓ برای ترک بوپرنورفین یا قرص B2 چه باید کرد؟

ترک B2 یا بوپرنورفین، بسته به درجه اعتیاد و اینکه بیمار از اعتیاد قبلی خود با موفقیت گذشته است، اشکال مختلفی دارد. ترک بوپرنورفین می‌بایست تحت نظر روانپزشک متخصص ترک اعتیاد انجام شود که می‌تواند مقدار دریافت بوپرنورفین توسط بیمار را کنترل کند و موثرترین روش درمانی را برای بیمار باتوجه به شرایط فیزیکی، روحی و روانی او تشخیص دهد. (بیشتر بدانیم: بهترین نکات ترک سیگار + بررسی ۱۰ راه درمان قطعی)

 

❗ کنترل وابستگی فیزیکی و روانی به قرص بوپرنورفین (ب۲)

با اینکه احتمال وابستگی فیزیکی به قرص B2 وجود دارد، اما اعتیاد روانی آن بسیار شایع‌تر است.

اعتیاد روانی زمانی به وجود می‌ آید که مصرف‌کننده باور داشته باشد که برای فعالیت‌ های روزمره و یا درمان زودانزالی نیاز به مصرف قرص ب۲ دارد. همچنین فرد فکر کند ترک بوپرنورفین باعث بازگشت اعتیاد به مخدر اصلی و دیگر مشکلات او می‌شود.

ترس از بازگشت می‌تواند بیشتر باعث شود که فرد بوپرنورفین را به مدت طولانی‌تری نسبت به زمان موردنیاز مصرف کند و ترک B2 برای وی سخت باشد. یکی دیگر از دلایل بالقوه اعتیاد روانی به بوپرنورفین، ترس از بازگشت درد مزمن و مشکلات روابط جنسی او در اثر قطع مصرف بوپرنورفین می‌باشد. این نوع اعتیاد روانی اغلب در افرادی اتفاق می‌افتد که بوپرنورفین را به عنوان سم زدایی بدن از سایر مواد مخدر و یا خود‌درمانی برای بیماری‌های خود مصرف می‌کنند. (بیشتر بدانیم: تست عدم اعتیاد در معاینات بدو استخدام چگونه انجام می گیرد؟) پیشنهاد می کنیم این مطلب را جهت انجام آزمایشات طب کار حتما مطالعه بفرمایید.

اخبار و مقالات اخیر طب کار برزویه
بهداشت شغلی و ایمنی محیط کار

 

بهترین روش ترک قرص بوپرنورفین یا همان ب۲

  • سم زدایی بدن

سم زدایی بدن از اعتیاد به بوپرنورفین با داروهای روانپزشکی، می‌تواند به افرادی که به مصرف این قرص وابسته شده‌اند، کمک کند تا آن را برای همیشه ترک کنند. با اینکه بوپرنورفین نسبت به مخدرهایی مثل مورفین، هروئین و اکسی کدون کمتر اعتیادآور است (جدول تخمین میزان ماندگاری هر ماده اعتیادآور در ادرار)، اما پس از مصرف این قرص به مدت طولانی، اعتیاد و وابستگی شدید به وجود می‌آورد.

 

  • درمان بستری ترک اعتیاد

 بستری شدن یکی از موثرترین روش‌های درمانی برای ترک اعتیاد به قرص بوپرنورفین است. مدت زمان بستری برای ترک اعتیاد بوپرنورفین بستگی به میزان مصرف بیمار و چگونگی مصرف دارو دارد. به کمک خانواده، دوستان و تیم پزشکی بیمار انگیزه بیشتری برای ترک قرص بوپرونورفین را خواهد داشت و درمان بیمار با بهبودی و عدم سوء‌مصرف مجدد صورت خواهد گرفت.

در دوره درمانی و سم زدایی بوپرنورفین، بیمار به قرص دسترسی ندارد و تحت نظر تیم پزشکی متخصص ترک قرص خواهد بود. این کار به مدیریت بهتر علائم ترک اعتیاد قرص کمک می‌کند.

بهترین روش ترک قرص بوپرنورفین یا همان ب۲
بهترین روش ترک قرص بوپرنورفین یا همان ب۲

 

❓ سوالات متداول کاربران در مورد قرص B2

چگونه B2 را ترک کنیم؟

پاسخ: برای ترک همیشگی ب۲ و کنترل علائم ترک می‌بایست دوره بستری برای ترک تحت نظر پزشک متخصص صورت بگیرد و بعد از زمان سم زدایی نیز دوره درمانی خود را تحت نظر پزشک و روانشناس ادامه دهید.

بهترین روش ترک قرص B2 چیست؟

پاسخ: دریافت برنامه درمانی جامع برای ترک اعتیاد B2 در یک کلینیک ترک اعتیاد خوب، این امکان را به بیماران خود میدهد که بهترین روش ترک اعتیاد را طبق شرایط خود انتخاب کنند.

اخبار و مقالات اخیر طب کار برزویه
این داروها تست اعتیاد را مثبت می کنند!

ترک B2 چند روز طول می کشد؟

پاسخ: مدت زمان ترک بوپرنورفین به عواملی مانند: شرایط سنی شخص مصرف کننده، مدت زمان مصرف و دوز مصرفی در روز بستگی دارد و می تواند ۱ هفته تا ۳ هفته دوره بستری بیمار زمان ببرد.

ترک B2 با کلونیدین چگونه است؟

پاسخ: این روش ترک اعتیاد قرص به هیچ عنوان پزشکی و نتیجه بخش نیست! تنها تغییر نوع داروی مصرفی است و همچنین به دلیل عوارض جانبی بالا استفاده نمی شود.

 

 

مجموعه تخصصی طب کار برزویه دارای مجوز انجام خدمات سلامت شغلی (معاینات بدو استخدام و معاینات دوره ای) از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و همچنین سازمان تامین اجتماعی است. این مرکز تخصصی با بهره مندی از تیم مجرب، متخصص و حرفه ای، مجموعه ای پیشرو در ارائه تمامی معاینات طب کار است.

جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره تماس مرکز طب کار برزویه در ارتباط باشید.

📞 ۰۲۱-۴۴۳۷۷۴۰۲

4.7/5 - (4 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *