بهترین نکات ترک سیگار + بررسی ۱۰ راه درمان قطعی

بهترین نکات ترک سیگار + بررسی ۱۰ راه درمان قطعی

ترک سیگار آسان نیست!

این امر به دلیل ماهیت اعتیادآور نیکوتین بسیار دشوار است. نیکوتین یک ترکیب شیمیایی موجود در تنباکو است که آزادسازی انتقال‌ دهنده‌های عصبی دوپامین را تحریک می‌کند. دوپامین با احساس لذت و پاداش همراه است. این پاسخ عصبی شیمیایی یک چرخه تقویت‌کننده ایجاد می‌کند و رهایی از وابستگی به نیکوتین را برای افراد مشکل می‌سازد.

علاوه بر این، علائم ترک فیزیکی و روانی که پس از ترک سیگار به وجود می‌آیند، مانند تحریک‌پذیری، اضطراب، بی‌قراری و نیاز شدید به کشیدن سیگار، دشواری ترک آن را تشدید می‌کند. همچنین دود سیگار، ریه‌ها را در معرض هزاران ماده شیمیایی مضر از جمله قطران، مونواکسید کربن، فرمالدئید و بنزن قرار می‌دهد. افراد سیگاری ممکن است سرفه، خس‌خس سینه، تنگی‌نفس و افزایش حساسیت به عفونت‌های تنفسی و بیماری های قلبی را تجربه کنند.

 

ترک سیگار دائمی
ترک سیگار دائمی

 

اما اهمیت ترک سیگار چیست؟

مصرف دخانیات یکی از اصلی‌ترین عوامل مرگ‌ و میر در جهان است. پیامدهای کوتاه‌ مدت و بلندمدت سیگار بر عملکرد تنفسی، سلامت قلب و عروق و خطر ابتلا به بیماری‌های تهدید‌کننده زندگی مانند سرطان، نیاز فوری به ترک سیگار را برجسته می‌کند. درک اثرات فیزیولوژیکی و روانی سیگار به عنوان یک انگیزه قوی برای افراد جهت شروع سفر به سمت یک زندگی عاری از سیگار عمل می‌کند. با ترک سیگار، افراد می‌توانند به طور قابل توجهی سلامت خود را بهبود بخشند، خطر ابتلا به بیماری را کاهش داده و سلامت کلی خود را افزایش دهند.

ترک سیگار و تنباکو می‌توان خطر بروز بیماری‌هایی از جمله موارد زیر را کاهش دهد:

  • بیماری عروق کرونری
  • سرطان ریه
  • سرطان پستان
  • مشکلات نعوظ و زناشویی
  • سکته قلبی
  • آلزایمر
  • علائم تنگی نفس

 

اغلب سیگاری‌هایی که خودسرانه اقدام به ترک سیگار می‌کنند تنها ۳ تا ۶ درصد موفق به ترک طولانی‌مدت هستند. پس بهتر است از راه اصولی و با مشورت پزشک این کار را انجام دهید.

 

بیماری عروق کرونری در افراد سیگاری
بیماری عروق کرونری در افراد سیگاری

 

❗ سریع ترین راه های ترک سیگار: توصیه هایی برای موفقیت در ترک

حالا که با تمام خطرات ترک غیر اصولی سیگار آشنا شدید، وقت آن رسیده که روش‌های خود مراقبتی را نیز یاد بگیرید. همواره اولین و مهم‌ترین گام باید از سوی فرد برای درمان برداشته‌شود، بنابراین با افزایش آگاهی می‌توانید وی را به ترک و انجام کارهای زیر برای موفقیت در این راه ترغیب کنید:

 

۱) درمان جایگزین نیکوتین را امتحان کنید!

از کسی که در مسیر ترک سیگار به شما کمک می‌کند در مورد جایگزین‌های نیکوتین بپرسید. این گزینه‌ها عبارتند از: نیکوتین تجویزی در اسپری بینی یا استنشاقی، چسب‌های نیکوتین، آدامس و قرص‌هایی که می‌توانید بدون نسخه بخرید، دارو‌های تجویزی غیر نیکوتینی برای ترک سیگار مانند بوپروپیون و وارنیکلین می‌توانند مفید باشند.

اخبار و مقالات اخیر طب کار برزویه
جدول تخمین میزان ماندگاری هر ماده اعتیادآور در ادرار

 

۲) از عوامل محرک اجتناب کنید!

میل به دخانیات در جا‌هایی که اغلب سیگار می‌کشید یا می‌توانید آن را مصرف کنید، قوی‌تر است، مانند مهمانی‌ها، یا در مواقعی که استرس داشتید یا قهوه و چای می‌نوشیدید. محرک‌های خود را بیابید و برنامه‌ای برای اجتناب یا عبور از آن‌ها بدون استفاده از دخانیات داشته باشید.

 

۳) تاخیر!

اگر احساس می‌کنید می‌خواهید تسلیم سیگار شوید، به خود بگویید که ابتدا باید ۱۰ دقیقه دیگر صبر کنم. سپس کاری انجام دهید که در آن مدت طولانی حواس خود را پرت کنید. سعی کنید به یک منطقه عمومی عاری از دود بروید. این ترفند‌های ساده ممکن است برای از بین بردن ولع مصرف سیگار کافی باشد.

 

۴) آدامس مصرف کنید یا چیزی بجویید!

به دهان خود کاری بدهید تا در برابر هوس تنباکو مقاومت کنید. آدامس بدون قند یا آب نبات سفت بجویید، هویج خام یا آجیل بخورید یا تخمه بشکنید، چیزی ترد و خوشمزه میل کنید. (۸ مورد تغذیه و تنقلات سالم برای استفاده در محیط کار)

 

آدامس ترک سیگار
آدامس ترک سیگار

 

۵) فعالیت بدنی داشته باشید!

فعالیت بدنی می‌تواند به منحرف کردن حواس شما از سیگار کمک کند. حتی فعالیت‌های کوتاه مدت مانند چند بار از پله‌ها بالا و پایین رفتن می‌تواند ولع مصرف تنباکو را از بین ببرد. برای پیاده روی یا دویدن به بیرون بروید.

 

۶) فقط یک نخ را کنار بگذارید!

ممکن است وسوسه شوید و پس از مدتی مصرف نکردن به خودتان بگویید فقط یک نخ سیگار می‌کشم تا هوس را برطرف کنم. اما خودتان را فریب ندهید. در اغلب موارد، کشیدن یک مورد منجر به یکی دیگر می‌شود؛ و ممکن است دوباره به مصرف دخانیات برگردید.

ترک قطعی سیگار در مردان
ترک قطعی سیگار در مردان

 

۷) تکنیک‌های تمدد اعصاب را امتحان کنید!

سیگار کشیدن ممکن است راه شما برای مقابله با استرس بوده باشد. مبارزه با ولع مصرف دخانیات خود می‌تواند استرس‌زا باشد. با امتحان راه‌هایی برای آرامش، مانند تنفس عمیق، آرام‌سازی ماهیچه‌ها، یوگا، مدیتیشن، ماساژ یا گوش دادن به موسیقی آرام‌بخش، استرس را از خود دور کنید.

 

۸) با دیگران صحبت کنید!

برای کمک به تلاش خود برای مقاومت در برابر ولع مصرف دخانیات، با یکی از اعضای خانواده، دوستان یا اعضای گروه پشتیبانی مراکز ترک اعتیاد ارتباط برقرار کنید. تلفنی صحبت کنید، یا در شبکه‌های ارتباطی باهم چت کنید، با آن‌ها قرار ملاقات بگذارید و سعی کنید ذهنتان از این وسوسه دور شود.

اخبار و مقالات اخیر طب کار برزویه
تست عدم اعتیاد و کاهش افراد دارای اعتیاد در محل کار

 

۹) به کمپین‌های آنلاین ترک سیگار بپیوندید!

به یک برنامه آنلاین ترک سیگار بپیوندید. مطالبی که قبلا کسی که ترک کرده را بخوانید و افکار تشویق کننده را برای خود به کار ببندید. از نحوه برخورد دیگران و تجارب آنها برای مقابله با هوس سیگار کشیدن یاد بگیرید.

 

۱۰) مزایای ترک سیگار ‌را به خود یادآوری کنید!

یادداشت کنید یا با صدای بلند بگویید که چرا می‌خواهید سیگار را ترک کنید و در برابر هوس سیگار مقاومت کنید، و برای خود روزشمار تعیین کنید.

ترک سیگار در زنان
ترک قطعی سیگار در زنان

 

❓ سوالات متداول کاربران

سوال: چگونه می‌توانم پروسه ترک اعتیاد را شروع کنم؟

شروع ترک اعتیاد نیاز به تصمیم‌گیری قوی و حمایت از طرف دوستان، خانواده و متخصصان دارد. اولین گام معمولا مشاوره با یک متخصص ترک اعتیاد است که می‌تواند برنامه‌ای فردی برای شما ایجاد کند. این برنامه ممکن است شامل مشاوره روانشناسی، دارو درمانی و شرکت در جلسات گروهی مانند NA باشد.


 

سوال: آیا ترک اعتیاد می‌تواند به صورت خودسرانه و بدون کمک پزشکی انجام شود؟

ترک خودسرانه برخی مواد مخدر، به ویژه موادی مانند الکل یا مواد مخدر سنگین، می‌تواند خطرناک باشد و نیاز به کمک پزشکی دارد. در این شرایط، ترک ناگهانی ممکن است باعث عوارض جدی جسمی و روانی شود. بهتر است تحت نظارت پزشک یا متخصص ترک اعتیاد انجام شود.


 

سوال: چه مدت طول میکشد تا از اعتیاد بهبودی کامل پیدا کنم؟

زمان ترک و بهبودی از اعتیاد به نوع ماده مخدر، مدت زمان مصرف، و میزان وابستگی جسمی و روانی فرد بستگی دارد. برای برخی افراد، بهبودی چند ماه تا یک سال یا بیشتر طول می‌کشد. حمایت روانی و درمان مستمر می‌تواند به بهبودی کمک کند.


 

سوال: آیا امکان بازگشت به اعتیاد بعد از ترک سیگار وجود دارد؟

بله، امکان بازگشت به اعتیاد (عود) وجود دارد و بخشی از فرآیند بهبودی محسوب می‌شود. اما با حمایت مناسب، شرکت در برنامه‌های پس از درمان، و آگاهی از عوامل محرک، می‌توان این خطر را کاهش داد و به مسیر بهبودی ادامه داد.


 

سوال: آیا داروهایی برای کمک به ترک اعتیاد وجود دارد؟

بله، داروهایی وجود دارند که می‌توانند به کاهش علائم ترک و مدیریت اشتیاق به مواد مخدر کمک کنند. برخی از این داروها شامل متادون، بوپرنورفین و نالترکسون هستند که باید تحت نظر پزشک متخصص مصرف شوند. هر دارو براساس نوع اعتیاد و شرایط فرد تجویز می‌شود.


 

سوال: آیا معاینات بدو استخدام شامل آزمایش مواد مخدر و سیگار هم هست؟

بله، برخی از شرکت‌ ها ممکن است آزمون مواد مخدر را به عنوان بخش مهمی از معاینات بدو استخدام طب کار در نظر بگیرند، بخصوص در شرایطی که اعتیاد به مواد مخدر می‌ تواند بر کارآمدی شغلی تأثیر بگذارد.

اخبار و مقالات اخیر طب کار برزویه
چند علامت هشدار دهنده سکته مغزی

سوال: نتیجه تست اعتیاد چه اطلاعاتی به کارفرما ارائه می‌ دهد؟

نتیجه تست اعتیاد (تست عدم اعتیاد در معاینات بدو استخدام) می‌ تواند به خود فرد و کارفرما کمک کند تا میزان خطر اعتیاد و نیاز به مشاوره و شروع درمان را ارزیابی کنند. این نتایج می‌‌توانند به عنوان ابزاری برای برنامه‌ ریزی و ارائه خدمات بهداشتی و پیشگیری از خطر اعتیاد در محیط کار استفاده شوند.


سوال: کدامیک از داروها تست اعتیاد را مثبت می کنند؟

داروهایی که تست اعتیاد را مثبت می کنند شامل:

  • انواع داروهای کودئین دار
  • برخی داروهای اعصاب
  • ترامادول – دیفنوکسیلات
  • برخی قرص های گیاهی
  • برخی قرص های سرماخوردگی – برخی شربت های سینه
  • و…

 

 

سخن آخر

ترک سیگار به دلیل ماهیت اعتیادآور آن بسیار دشوار است. علائم ترک فیزیکی و روانی که پس از ترک سیگار به وجود می‌آیند، مانند تحریک‌پذیری، اضطراب، بی‌قراری و نیاز شدید به کشیدن سیگار، دشواری ترک آن را تشدید می‌کند.

دود سیگار، ریه‌ها را در معرض هزاران ماده شیمیایی مضر از جمله قطران، مونواکسید کربن، فرمالدئید و بنزن قرار می‌دهد. افراد سیگاری ممکن است سرفه، خس‌خس سینه، تنگی‌نفس و افزایش حساسیت به عفونت‌های تنفسی و بیماری های قلبی را تجربه کنند. سیگار باعث افزایش ضربان قلب و فشار خون شده و افراد را در معرض خطر حمله قلبی و سکته قرار می‌دهد.

مواجهه مزمن در معرض دود تنباکو، خطر ابتلا به مشکلات متعدد تهدید‌کننده زندگی مانند سرطان را افزایش می‌دهد. ترک سیگار به طور قابل توجهی عملکرد ریه، سیستم کلیوی، سلامت پوست و مو، سلامت سیستم اسکلتی عضلانی را بهبود می‌بخشد و با فواید سلامتی متعددی همراه است. توجه به این نکته مهم است که روش‌ها و جایگزین‌های مختلف برای افراد تاثیر متفاوتی داشته و ممکن است لازم باشد که چندین جایگزین را امتحان کنید تا آن‌هایی را پیدا کنید که مؤثرتر هستند. همچنین توصیه می‌شود برای راهنمایی و دریافت پشتیبانی فردی در طول فرآیند ترک با متخصصان مشورت کنید.

 

مجموعه تخصصی طب کار برزویه دارای مجوز انجام خدمات سلامت شغلی (معاینات بدو استخدام و معاینات دوره ای) از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و همچنین سازمان تامین اجتماعی است. این مرکز تخصصی با بهره مندی از تیم مجرب، متخصص و حرفه ای، مجموعه ای پیشرو در ارائه تمامی معاینات طب کار است.

جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره تماس مرکز طب کار برزویه در ارتباط باشید.

📞 ۰۲۱-۴۴۳۷۷۴۰۲

4.9/5 - (9 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *