آزمایش طب کار

طب کار چیست؟ آزمایش طب کار

طب کار چیست؟

آزمایش طب کار یکی از موارد بسیار مهمی است که برای استخدام و همچنین بررسی شرایط جسمانی افراد استخدام شده از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد. این آزمایش به منظور بررسی میزان سلامت جسمانی افراد و همچنین تعیین میزان آسیب های احتمالی ناشی از شرایط کار در افراد استخدام شده، انجام می گیرد. آزمایش طب کار به صورت قانونی یک آزمایش الزامی می باشد که بسته به شرایط و خطرات احتمالی که فرد را تهدید می کند، به صورت معاینات دوره ای و در فاصله های زمانی معین انجام می شود.

مرکز طب کار برزویه به عنوان یک مرکز آزمایشگاهی و معاینات طب کار آماده است تا هر گونه درخواست های مرتبط با آزمایش طب کار را که توسط شرکت ها و ارگان های دولتی و غیر دولتی مورد درخواست می باشد را پذیرش کرده و در اسرع وقت نسبت به جوابدهی این آزمایشات اقدام نماید.

آزمایش طب کار چیست؟ و شامل چه مواردی است؟

آزمایش کار یک گروه از آزمایش های مختلف می باشد که به منظور بررسی شرایط جسمانی افراد و بررسی آسیب های احتمالی ناشی از شرایط کار در افراد انجام می گیرد. این آزمایشات هم قبل از استخدام با عنوان معاینات بدو استخدام و هم در طول کار با عنوان معاینات دوره ای برای افراد الزامی می باشد.

آزمایشی که قبل از استخدام انجام می شود برای بررسی شرایط جسمانی فرد و بررسی هر گونه نقص و بیماری احتمالی که می تواند در وظایف فرد اختلال ایجاد نماید، صورت می گیرد. بررسی های پزشکی که بدو استخدام برای افراد مختلف انجام می شود، به صورت کلی تحت عنوان طب کار نامیده می شود.

اخبار و مقالات اخیر طب کار برزویه
معرفی آزمایش‌های خون که نیاز به ناشتایی دارند!

طب کار یکی از رشته های نوپای تخصصی پزشکی بوده؛ و عموم مردم این رشته را با معاینات شغلی (بدو استخدام یا بیمه تامین اجتماعی؛ معاینات ادورای یا دوره ای) می شناسند. متخصصین این رشته؛ فارغ التحصیل رشته پزشکی بوده و بعد از سه سال تحصیل در رشته طب کار بعنوان متخصص طب کار مشغول به فعالیت می شوند. هدف از بنیانگزار پس از گذراندن دوره های لازم این رشته، تشخیص و درمان بیماریهای ناشی از کار را به عهده می گیرند. گرچه رشته طب کار بعنوان یکی از شاخه های طب پیشگیری می باشد، اما اغلب متخصصین این رشته با مشکلات کلینیکال مواجه می باشند. پزشکان طب کار جهت تشخیص بیماریهای ناشی از کار؛ باید هم بیمار و هم تماس های محیطی را ارزیابی کنند.

 

به صورت کلی آزمایش طب کار شامل بررسی ها و آزمایش های مختلفی می باشد که به چند دسته کلی زیر می توان تقسیم بندی کرد:

  • آزمایش طب کار بدو استخدام
  • آزمایش طب کار برای معاینات دوره ای
  • آزمایش طب کار برای تعیین محدودیت های شغلی
  • آزمایش طب کار برای انجام معاینات ویژه و چکاپ کارمندان (آزمایش اعتیاد دوره ای)

 

در مرکز تخصصی طب کار برزویه آزمایشات مختلفی زیر نظر متخصص طب کار انجام می شود که مهمترین آنها عبارتند از:

 

آزمایش طب کار برای انجام معاینات ویژه کارمندان

باتوجه به اینکه بسیاری از بیماری ها درحال حاضر در صورت تشخیص زودرس قابل درمان و یا کنترل می باشند این نوع معاینات باتوجه به سن، جنسیت فرد، سابقه فامیلی و ییماری های زمینه ای فرد؛ طراحی و انجام می گیرد.

” هدف این نوع معاینات کشف زودرس بیماری های قابل درمان و یا قابل کنترل با انجام معاینات بالینی و تست های پاراکلینیکی می باشد. “

آزمایش طب کار با بررسی فاکتورهای مختلف بدنی از جمله میزان هورمون ها و فاکتورهایی مثل قند و چربی، باعث تشخیص زود هنگام بیماری و در نتیجه درمان موثر و سریع آن می شود.

اخبار و مقالات اخیر طب کار برزویه
علت فراموشی خواب‌ ها چیست؟

اهمیت آزمایش طب کار برای کارمندان

آزمایش طب کار یک فرآیند مهم است که در محیط کار برای کارمندان اهمیت بسیاری دارد. این آزمایش ها به منظور ارزیابی وضعیت سلامتی کارمندان و تشخیص بیماری‌های مرتبط با محیط کار انجام می‌ شوند. در ادامه تعدادی از اهمیت‌ های آزمایش طب کار برای کارمندان را بررسی می‌ کنیم:

  • تشخیص و پیشگیری از بیماری‌های مرتبط با محیط کار

آزمایش طب کار به کمک اندازه‌ گیری های فیزیکی و آزمایشگاهی می‌تواند بیماری‌ ها و اختلالات سلامتی مرتبط با محیط کار را تشخیص دهد. این آزمایش‌ها شامل اندازه‌گیری فشار خون، سطح گلوکز خون، تست‌های تنفسی و آزمایش‌های سم‌شناسی می‌شود. با تشخیص زودهنگام بیماری‌ها، اقدامات پیشگیرانه انجام شده و خطرات سلامتی کارمندان کاهش یابد.

  • بهبود کیفیت زندگی کارمندان

آزمایش طب کار می‌تواند به کارمندان کمک کند تا مشکلات سلامتی خود را درک کنند و اقدامات لازم را برای بهبود آن‌ انجام دهند. با ارائه راهنمایی‌ ها و مشاوره‌ های لازم پزشک متخصص طب کار، کارمندان می‌توانند بهترین راهکارهای سلامتی را برای خود در محیط کار پیدا کنند.

  • ارتقای ایمنی و بهداشت در محیط کار

آزمایش طب کار به کمک تشخیص بیماری‌ها و شناسایی عوامل خطر واقعی در محیط کار، بهبود ایمنی و بهداشت در محیط کار را تسهیل می‌کند. این آزمایش‌ ها می‌ توانند در محیط های کاری پرخطر جهت جلوگیری از بروز تصادفات و حوادث مرتبط با سلامتی کمک کنند و استانداردهای بهداشتی را بهبود بخشند.

  • رعایت قوانین و مقررات

آزمایش طب کار به کسب و کارها و سازمان‌ها کمک می‌کند تا قوانین و مقررات مربوط به سلامت و ایمنی کارمندان را رعایت کنند. این آزمایش‌ها می‌توانند به عنوان شاخصی برای اطمینان از رعایت استانداردها و الزامات قانونی در محیط کار استفاده شوند.

اخبار و مقالات اخیر طب کار برزویه
BMI چیست؟ فرمول محاسبه BMI در افراد مختلف

 

نتیجه آزمایش طب کار چقدر طول می‌کشد؟

نتیجه آزمایش طب کار بستگی به نوع آزمایش، تست ها و آزمون‌ ها و جوانب سلامتی فرد بررسی شده دارد، بنابراین نمی‌ توان محدودیت زمانی دقیقی برای نتیجه و جواب آزمایشات طب کار تعیین کرد.

 

نتیجه گیری

” به طور خلاصه، آزمایش طب کار برای کارمندان اهمیت زیادی دارد. با انجام این آزمایش‌ها، می‌توان بیماری‌های مرتبط با محیط کار را تشخیص داده، به کارمندان کمک کرد تا مشکلات سلامتی خود را درک و راهکارهای مناسب را برای بهبود آن‌ها پیدا کنند، ایمنی و بهداشت در محیط کار را بهبود داده و قوانین و مقررات مربوط به سلامت و ایمنی در کار را رعایت کنند. این آزمایش‌ها بهبود کیفیت زندگی کارمندان و عملکرد بهتر آن‌ها را تضمین می‌کند و همچنین به محیط کار امن‌تری منجر می‌شود. “

 

مجموعه تخصصی طب کار برزویه دارای مجوز انجام خدمات سلامت شغلی (معاینات بدو استخدام و معاینات دوره ای) از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و همچنین سازمان تامین اجتماعی است. این مرکز تخصصی با بهره مندی از تیم مجرب، متخصص و حرفه ای، مجموعه ای پیشرو در ارائه تمامی معاینات طب کار است.

جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره تماس مرکز طب کار برزویه در ارتباط باشید.

📞 ۰۲۱-۴۴۳۷۷۴۰۲

4.7/5 - (43 امتیاز)

۳۳ دیدگاه

  • باسلام وخسته نباشید.مزاحم شدم خدمت کارشناس محترم که عارض بشم من حدود۴۰سالمه وخدمت سربازی نرفتم.بابت بیمه اجباری ازسمت شرکتی که مشغول کارم و آزمایشات طب کار کارت پایان خدمت نیازه؟

  • باسلام‌برای‌گرفتن‌کدبیمه‌رفتم‌گفتن‌بایدبری‌آزمایش‌طب‌کارخواستم‌ببینم‌حتمئ‌لازم‌واجباری‌هست‌ازطرف‌بیمه‌تامین‌اجتمایی‌فرستادن‌نه‌ازطرف‌کارگاه‌لازم‌به‌ذکراست‌که‌شغلم‌آزادوتعمیرگاه‌موتورسیکلت‌دارم‌ممنونم

  • دروود
    من چند سالی هست روزانه ماریجووانا مصرف میکنم
    میخواستم بدونم تو ازمایش معلوم میشه یا نه ؟

        • سلام
          میشه سریع به سوال من جواب بدید من استرس دارم.
          من عفونت شدید دارم ولی اذیتم نمیکنه و گفتم بعدکارم حقوق گرفتم درمانش میکنم ،حالا ازمایش طب کار بدم بخاطر عفونت رد میشم؟

          • سلام دوست عزیز
            لطفا جهت اطلاعات بیشتر با شماره تماس مرکز طب کار برزویه در ارتباط باشید.
            ۴۴۳۷۷۴۰۲

    • سلام خسته نباشید خواستم بدونم اگر کسی کارت معافیت پزشکی سربازی برای بیماری پوستی پسوریازیس داشته باشه توی طب کار رد میشه یا مشکلی نداره؟

      • سلام دوست عزیز
        لطفا جهت اطلاعات بیشتر با شماره تماس مرکز طب کار برزویه در ارتباط باشید.
        ۴۴۳۷۷۴۰۲

  • سلام همسرمن بایدشنبه ازمایش طب کاربده
    میخام بدونم چه نوع ازمایشی برای اعتیادمیگیرن؟
    ازمایش ادرار یاخون؟
    واینکه مورفین استفاده میکنه ازسه شنبه استفاده نکرده تاشنبه استفاده نکنه ازمایش اعتیادش منفی میشه؟
    خواهش میکنم راهنمایی کنیدواجبه
    ممنون

  • سلام.خسته نباشید.ببخشید ازمایش طب کار میخایم بریم معرفی نامه که میدم نوشته همون از مایشگاهه.میشه ی از مایش گاه طب کار دیگه ازمایش بدیم چیزی نمیگن.ممنون میشم جواب بدین

    • معاینه توسط متخصص طب کار
      انجام تست بینایی سنجی (اپتومتری)
      انجام تست شنوایی سنجی (ادیومتری)
      انجام تست تنفس (اسپیرومتری)
      انجام نوار قلب

  • چیز عجیبی هستش تو این سایت اصلا در مورد ازمایش عدم اعتیاد چیزی نگفتن ولی اکثریت صحبت از نتایج آزمایش عدم اعتیاد میکنن

  • سلام من قبل از اینکه معرفی نامه بگیرم کارای معاینه بدو استخدامو انجام بدم ممکنه ایراد بگیرن و مجبور بشم دوباره انجام بدم؟

  • باسلام خدمت شما و درود بر عملیای عزیز که نگران جواب ازمایش اعتیادن،درحالیکه ازمایش عدم اعتیاد جداگانه هست و شامل این نیست،مگه صاحبکار قید کنه

  • سلام خسته نباشین من بیماری مادرزادی قلبی دارم عمل قلب باز کردم برای استخدام توی فروشگاه های زنجیره کوروش طب کار ازم ایراد میگیره
    ممنون میشم جواب بدی

    • سلام دوست عزیز
      لطفا جهت اطلاعات بیشتر با شماره تماس مرکز طب کار برزویه در ارتباط باشید.
      ۴۴۳۷۷۴۰۲

    • سلام دوست عزیز
      لطفا جهت اطلاعات بیشتر با شماره تماس مرکز طب کار برزویه در ارتباط باشید.
      ۴۴۳۷۷۴۰۲

  • سلام من . معافیت پزشکی به دلیل افسردگی دارم ایا برتی استخدام اموزش و پرورش مانعی ایجاد میکنه خدا رو شکر الان خوبم. و ارشد دارم و گواهینامه هم‌گرفتم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *