تاثیر داروی استاتین بر بیماران مبتلا به ام‌اس

داروی استاتین

استاتین و بیماری ام‌اس

محققان UCL دریافتند داروی سیمواستاتین که معمولا برای کاهش کلسترول تجویز می‌شود،‌ موجب بهبود بیماران مبتلا به ام اس پیش رونده ثانویه (SPMS) می‌شود.
در این تحقیقات که با آزمایش روی ۱۴۰ بیمار مبتلا به SPMS انجام گرفت، بیماران به دو گروه تقسیم شدند.، گروه اول داروی سیمواستاتین را با میزان روزانه ۸۰ میلی‌گرم مصرف کردند و گروه دوم به مدت دو سال از دارونما استفاده کردند. این بیماران بین ۱۸ تا ۶۵ سال سن داشتند و شاخص وضعیت ناتوانی عمومی (EDSS) آن‌ها بین ۴ تا ۶٫۵ بود. در این تحقیقات حجم مغز، شاخص EDSS و کلسترول خون بیماران در طول دوره مصرف دارو بررسی شد و داوطلبان پرسشنامه‌هایی را در فواصل زمانی مشخص پر کردند تا اثر ام اس در زندگی روزمره آن‌ها مشخص شود.
به گزارش نوروسافاری از دانشگاه یو سی ال، در نتیجه این تحقیقات مشخص شد میزان کاهش حجم مغز در گروهی که داروی سیمواستاتین را مصرف کردند ۴۳ درصد کمتر از گروه دوم بود. همچنین تغییر معیار EDSS و پاسخگویی به پرسشنامه‌ها در دو گروه دارای تفاوت اندکی بود. با وجود این که محققان دریافتند مصرف سیمواستاتین موجب تاخیر در تشدید ناتوانی بیماران و کاهش حجم مغز آن‌ها می‌شود، علت این امر هنوز به درستی مشخص نیست.
مولتیپل اسکلروزیس (MS) یک بیماری خود ایمنی است که در آن سیستم ایمنی پاسخ غیر متعارفی به سیستم عصبی مرکزی‌ (CNS) می‌دهد. سیستم عصبی مرکزی شامل مغز، نخاع و اعصاب بینایی است. سیستم ایمنی بدن به طور معمول عوامل خارجی مانند باکتری‌ها و ویروس‌ها را مورد هدف قرار می‌دهد؛ ولی در بیماری‌های خود ایمنی، به اشتباه بافت های نرمال از بین می‌روند.

اخبار و مقالات اخیر طب کار برزویه
زمان انجام آزمایشات دوره ای و معاینات ادواری طب کار

آشنایی با بیماری ام اس

در بیماری ام اس، سیستم ایمنی به میلین حمله می‌کند. میلین به غلاف چربی اطراف سلول های عصبی گفته می‌شود. میلین آسیب دیده سبب بوجود آمدن تصلب بافت (sclerosis) می‌شود که نام بیماری نیز از همین واژه گرفته شده است.
زمانی که پوشش میلین یا بافت های عصبی آسیب می بینند، ارسال پیام های عصبی مختل می شود که عوارض مختلفی دارد.
در حال حاضر بیش از ۲٫۳ میلیون نفر در سراسر جهان به ام اس مبتلا هستند و میزان آن در زنان تقریبا سه برابر مردان است.

 

برای کسب اطلاعات بیشتر به لینک تماس با ما مراجعه فرمایید.

چقدر مفید بود؟

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *