اطلاعاتی در رابطه با افراد سحرخیز

سحرخیز


افراد سحرخیز دارای ژن خوب و سلامت روانی بهتری هستند!

این مطالعه که در مجله ” Nature Communications” منتشر شده است، نشان می دهد که برخی افراد برای بیدار شدن زود هنگام صبحگاهی از نظر ژنتیکی برنامه ریزی شده اند، و این ژنها ممکن است به بهزیستی بیشتر و خطر ابتلا به اسکیزوفرنی و افسردگی کمتری منجر شود. با این حال، علیرغم پیش بینی های زیادی که در گذشته صورت گرفته بود، نتایج نشان دهنده پیوندهای قوی  میان سحرخیزی و کاهش ابتلا به بیماریهایی مانند دیابت یا چاقی نبود.

به گزارش نوروسافاری از دانشگاه اکستر، این مطالعه با همکاری بین المللی دانشگاه اکستر و بیمارستان عمومی ماساچوست انجام شده است و توسط شورای تحقیقات پزشکی تامین مالی می شود. این مطالعه به نقش اصلی شبکیه چشم، درکمک به بدن برای درک و حفظ صحیح زمان تاکید میکند. همچنین این بررسی تعداد ناحیه های ژنومی شناخته شده که بر سحرخیزی تاثیر می گذارد را از ۲۴ به۳۵۱ ناحیه افزایش داده است.

پروفسور مایک ودون از دانشکده پزشکی دانشگاه اکستر، که این تحقیق را رهبری می کند، گفت:

این مطالعه نشان دهنده تعداد زیادی ژن است که می تواند با جزئیات بیشتری مورد مطالعه قرار گیرد تا مشخص کنند که چطور افراد مختلف میتوانند ساعت بدنی متفاوتی داشته باشد. تعداد زیاد افراد شرکت کننده در مطالعه ما بدان معنی است که ما قویترین شواهد را تا این تاریخ ارائه کرده ایم که شب زنده داران در معرض خطر بیشتری نسبت به ابتلا به مشکلات سلامت روان مانند اسکیزوفرنی هستند و بهزیستی روانی پایین تری دارند، اگر چه مطالعات بیشتری برای درک کامل ارتباط میان آنها لازم است.
بیشتر بدانید: تفاوت های شخصیتی بین افراد شب زنده دار و سحرخیز

زمان خواب ژنتیکی است

این کار بر روی ۲۵۰،۰۰۰ شرکت کننده در ایالات متحده توسط شرکت andMe23، که تجزیه و تحلیل ژنوم شخصی را انجام می دهد، و ۴۵۰،۰۰۰ نفرشرکت کننده در بریتانیا توسط شرکت Biobank اجرا شد. از تمام شرکت کنندگان سوال شد که آیا آنها یک فرد سحرخیز یا یک فرد شب زنده دار بودند و ژنوم آنها مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفت تا ژنهایی که احتمال دارد در آنها مشترک بوده باشد و بر الگوهای خواب آنها تاثیر بگذارد، را جستجو کنند.

اخبار و مقالات اخیر طب کار برزویه
کیت تست اعتیاد یا آزمایش اعتیاد، کدام دقیق تر است؟

محققان نتایج خود را با استفاده از اطلاعات حاصل از ردیاب فعالیت مچ دست که بیش از ۸۵،۰۰۰ نفر در Biobank در بریتانیا آنرا به مچ دستشان بسته بودند، تایید کردند. این اطلاعات نشان داد که گونه های ژنتیکی که محققان شناسایی کردند می توانند زمان بیداری طبیعی فرد را تا ۲۵ دقیقه تغییر دهند – به عنوان مثال، زمان بیداری فرد را از ۸ صبح به ۸:۲۵ دقیقه تغییردهند. محققان دریافتند که نواحی ژنتیکی بر زمان خواب تأثیر می گذارد، اما بر کیفیت و طول مدت خواب تاثیر گذار نیستند.

مناطق ژنومی مشخص شده شامل آنهایی هستند که در مرکز ساعت بدن ما قرار دارند، که به عنوان ریتمهای شبانه روزی شناخته میشوند و ژنهایی که در مغز و در بافت شبکیه چشم قرار گرفته اند. چرخه ساعت بدن کمی طولانی تر از چرخه روزانه ۲۴ ساعته است. اتصال بافت چشم به مراکز تنظیم ساعت درونی ممکن است به توضیح اینکه چگونه مغز نور را تشخیص داده و هر روز ساعت بدن را مجددا تنظیم می کند تا به چرخه ۲۴ ساعته برسد، کمک کند.

ارتباط ساعت بدن با اختلالات روانی

ساعتهای بدن ما تحت تاثیر ژن ها و عوامل سبک زندگی مانند رژیم غذایی، قرار گرفتن در معرض نور مصنوعی و مشاغل و فعالیت های ما هستند. ساعت بدن ما بر طیف گسترده ای از فرآیندهای مولکولی، از جمله سطح هورمونها و درجه حرارت مرکزی بدن و همچنین الگوهای خواب و بیداری ما تاثیر می گذارد.

نویسنده معروف دکتر ساموئل ای. جونز، از دانشکده پزشکی دانشگاه اکستر، گفت:

کشف مکانیزم زیربنایی ساعت بدن در مغز، منجر به کسب جایزه نوبل پزشکی سال ۲۰۱۷ شد. با این وجود، ما هنوز در مورد اینکه آیا ساعت بدن شما بر روی خطر ابتلا به بیماری شما تاثیر می گذارد یا نه ، خیلی کم میدانیم.

کار ما بخشی از دلایلی که چرا برخی افراد مرغ سحر (سحرخیز) هستند، در حالی که بعضی ها جغد شب (شب زنده دار) هستند را نشان می دهد، دلیل آن تفاوت در هر دو مسیر است، هم از جهتی که مغز ما به سیگنال های نور خارجی واکنش نشان می دهد و هم عملکرد عادی ساعت های داخلی ما. این اختلافات کوچک ممکن است به طور بالقوه تاثیر قابل توجهی در توانایی ساعتهای بدن ما برای حفظ زمان موثر داشته باشد، که به طور بالقوه خطر ابتلا به بیماری ها و اختلالات روانی را تغییر می دهد.

 

برای کسب اطلاعات بیشتر به لینک تماس با ما مراجعه فرمایید.

چقدر مفید بود؟

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *